Skip to content

Goed jaar voor Tony’s Chocolonely ondanks verminderde productie

In 2022 behaalde chocoladeproducent Tony’s Chocolonely een recordomzet. Ook de nettowinst was nog nooit zo hoog.

Foto: ANP premium

Foto: ANP

In 2022 behaalde chocoladeproducent Tony’s Chocolonely een recordomzet. Ook de nettowinst was nog nooit zo hoog.

Toch had dit nog hoger kunnen zijn, stelt het bedrijf in zijn jaarverslag. Waar het chocoladebedrijf in 2021 nog rode cijfers schreef (€ 4,7 miljoen), is dat in 2022 weer omgezet naar zwarte met een nettowinst van bijna € 73.000. Het bedrijf realiseerde een omzetsgroei van 21% naar € 131,1 miljoen. Dat ondanks de uitdagingen waar de verkoper van ‘slaafvrije chocolade’ voor stond.

Sluiting fabriek Barry Callebaut om salmonella

Tony’s zegt dat de fabriekssluiting van leverancier Barry Callebaut vanwege salmonella groot effect heeft gehad op de productie en afzet van chocolade. Hoewel de chocolade van Tony’s niet besmet bleek, lag de productie twee maanden stil. Daardoor verkocht Tony’s er geen Letterrepen tijdens Sinterklaas en stelde het de lancering van repen in samenwerking met Ben & Jerry’s uit. Dit heeft ook gevolgen gehad voor de bevoorrading van het reguliere assortiment. De financiële gevolgen hiervan worden nog onderzocht. Daarnaast stegen de kosten voor onder anderen personeel en productie met 13%.

Tony’s Chocolonely groeit in buitenland

De groei van Tony’s zit in de internationale markten. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk viel de chocoladeverkoop in supermarkten lager uit dan een jaar geleden. Dat verklaart het bedrijf door een piek in chocoladeconsumptie tijdens de coronalockdowns. In Nederland heeft Tony’s een marktaandeel van 8,2%. Dat bedroeg in het vorige boekjaar nog 8,9%. De Verenigde Staten is de snelsgroeiende markt (2,7% marktaandeel). Ook in de aankomende jaren wil Tony’s meer inzetten op internationale groei. De meeste markten zitten volgens het bedrijf in een groeifase die veel investeringen vraagt. De verwachting is dat netto-resultaat ‘break-even’ zal komen.

Streven naar leefbaar inkomen cacaoboeren

Tony’s Chocoloneys zet zich in voor slaafvrije chocolade met een leefbaar inkomen voor cacaoboeren. Het bedrijf heeft samenwerkingen met twee cacaoöperaties: één in Ghana en één in Ivoorkust. De boeren kregen in Ghana € 2,10 per kilo cacaobonen en in Ivoorkust € 2,20. 37,6% van de boeren waarmee Tony’s samenwerkt, verdienen ten minste een leefbaar inkomen, schrijft het bedrijf. Door de inflatie stijgen de kosten voor levensonderhoud, vervoer en productie. Daardoor komt de wereldwijde voedselzekerheid onder druk te staan. Tony’s zegt dat deze factoren worden meegenomen in de actuele berekening van de eerlijke prijs voor cacao. Steeds meer bedrijven maken gebruik van Tony’s Open Chain. Aangesloten bedrijven maken gebruik van Tony’s vijf samenwerkingsprincipes voor slaafvrije cacao, waaronder een hogere prijs voor cacaoboeren.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur