In het Nederlandse schap liggen nog veel merk-vleesvervangers. Foto: Jan Willem Schouten
In dit artikel
- Producten voor vegetariërs en veganisten
- De eerste vleesimitaties
- De flexitariër als doelgroep
- Nieuw op een volwassen markt
- Lekker gezond en plantaardig
- Groeiende kritiek op bewerkt voedsel
- Helemaal uniek plantaardig product riskant
- Meer vleesvervangers onder huismerk
- Innovaties liggen klaar
- Betere producten zorgen voor groei
De groei in de vraag naar vleesvervangers stagneert, omdat vlees namaken volgens critici niet lukt. De vleesvervangers wijken te veel af in prijs, smaak, functionaliteit en voedingswaarde van hun dierlijke inspiratie. Toch zijn er producenten die hard werken aan vleesvervangers die niet alleen aan alle wensen voldoen, maar die volgens hen vleesproducten in populariteit gaan overstijgen.
Vleesvervangers gaan een van de twee kanten op: óf een uniek product rijk aan plantaardige eiwitten dat vlees vervangt in een aardappel-groente-vleesmaaltijd, óf nog betere vleesimitaties. De laatste groep heeft volgens critici nog een lange weg te gaan voordat deze vlees van het bord kan stoten als eiwitbron. Producenten van vleesimitaties stellen dat consumenten, met name de grote groep flexitariërs, een herkenbaar en vooral lekker product willen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij