Logo Foodwatch
Het product groentesnoepjes van Nicolette van Dam is de winnaar van het Gouden Windei van 2021.
Dit is een prijs voor het meest misleidende product van het jaar, een initiatief van âvoedselwaakhondâ Foodwatch. De actrice en presentatrice lanceerde de snoepjes met de naam Yummie Veggie Candy van Letâs om kinderen meer groente te laten eten. Maar de groentesnoepjes blijken vooral uit suikers te bestaan, evenveel als in andere snoepwaar. Letâs beveelt haar âverantwoordeâ groente- en fruitsnoepjes zes keer per week aan voor kinderen, waarvan één keer voor bij het sporten.
Misleidende marketing
âGroentesnoepjes klinken te mooi om waar te zijn en dat is het ookâ, licht Foodwatch-directeur Nicole van Gemert toe. âAls je wat groentesapconcentraat in je producten wil verwerken, prima. Maar dit product heeft niets te maken met groente en fruit eten en kan zelfs contraproductief werken. Als je toch die schijn wekt is het niet alleen een marketingtruc, maar ook misleidende marketing.â
Foodwatch heeft de prijs overhandigd aan Letâs. Nicolette van Dam reageert met een bericht op Instagram: âIk heb het Gouden Windei gewonnen en dat is natuurlijk nooit onze ambitie geweest met Letâs. Ik vind het heel erg goed dat deze prijs bestaat en we gaan de feedback over de communicatie ook zeker meenemen.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst