Foto: ANP
De Britse bezorgdienst Deliveroo heeft in het tweede kwartaal een transactiewaarde geboekt van â¬Â 4,2 miljard. Dat was 2% meer dan een jaar eerder, terwijl de groei in het voorafgaande kwartaal nog 12% was. Deliveroo wijt die groeivertraging aan âde toenemende tegenwind die de consument ondervindtâ.
In het VK en Ierland werd nog 4% groei van het gemiddelde bestelbedrag gerealiseerd, elders in de wereld liep die toename terug naar net 1%. Het aantal bestellingen nam over de hele linie nog met 3% toe. Dat de groei in het bestelbedrag minder was, komt volgens het bedrijf doordat er vorig jaar nog beperkte lockdowns, tijdens welke klanten vaak meer bestelden dan nu het geval is.
Verwachtingen terugdraaien
Op grond van die mindere resultaten draait Deliveroo de verwachtingen voor heel 2022 terug. De groei in transactiewaarde schat het nu in op 4 tot 12%, waar het eerder uitging van tussen de 15 en 25%. âDe balans blijft sterk. Het management heeft vertrouwen in de capaciteit van het bedrijf om zich financieel aan te passen aan een snel veranderende macro-economische omgeving door verbeteringen van de brutomarge, meer efficiënte marketingbestedingen en een strikte kostencontrole.â
Deliveroo werkt met 160.000 horecapartners en 13.000 winkelbedrijven in elf landen, waaronder Nederland. Het bedrijf stopte eerder met de activiteiten in Spanje nadat een rechter daar besliste dat het de rijders in vaste dienst moest nemen. In ons land werkt Deliveroo wat winkeliers betreft onder meer samen met Albert Heijn en Spar voor de âflitsbezorgingâ.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp