Zuivelbedrijven zoals Arla en FrieslandCampina zien de interesse voor zuivel met een lagere klimaatafdruk toenemen. - Foto: Hans Prinsen
In dit artikel
Zuivelcoöperatie Arla gaat nog intensiever inzetten op het commercialiseren van duurzaamheidsprestaties van leden-melkveehouders. De onderneming ziet de interesse voor zuivel met een lagere klimaatafdruk verder toenemen.
Extra beloningen regelrecht van klant naar boer
Daar profiteren alle leden van. Toch zou het eenvoudiger uit te leggen zijn, als extra beloningen een-op-een vanuit de markt naar betreffende melkveehouders vloeien. Zo stelt de particuliere zuivelonderneming Royal A-ware niet aan herverdeling van melkgeld te doen. Extra premies die bij een bepaalde melkstroom behoren, gaan volgens de onderneming regelrecht van de klant naar de boer. Bij coöperaties is dit echter een lastiger verhaal. Zeker als een deel van de duurzaamheidsinspanningen door leden-melkveehouders, nodig om in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen, nog niet volledig uit de markt wordt vergoed. Opvallend is dat de grote zuivelcoöperaties steeds positiever communiceren over het commercialiseren van klimaatprestaties op het boerenerf. Dat bleek recent ook weer tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers van Arla door CEO Peder Tuborgh. Arla heeft leden in zeven Europese landen. Tuborgh ziet de interesse van klanten in het reduceren van de CO2-footprint in de productieketen overal toenemen.Klimaatdoelen dwingen voedingsbedrijven tot maatregelen
Europese klimaatdoelen dwingen voedingsmiddelenbedrijven tot het nemen van maatregelen. Ook de beeldvorming helpt mee. Hagelstenen zo groot als golfballen in Italië, autoâs meegesleurd door kolkend water in Slovenië en hevige bosbranden door extreme hitte en droogte in Griekenland maken indruk, los van de vraag of deze gebeurtenissen allemaal een direct gevolg van klimaatverandering zijn. Het is jammer dat Tuborgh vanwege de belangen van klanten nog geen namen van afnemers wil noemen. Daarvoor is het volgens hem nog wat te vroeg. Daarbij communiceren voedingsmiddelenbedrijven en andere afnemers de boodschap waarschijnlijk liever eerst zelf. Toch is het goed nieuws dat bedrijven zich bereid tonen te betalen voor extra inspanning door de boer.Duurzaamheidsprestaties tot waarde brengen
Ook FrieslandCampina gaf eerder al aan de vraag naar zuivel met een lagere CO2-footprint te zien toenemen. Daarnaast proberen de zuivelondernemingen de duurzaamheidsprestaties ook zelf in hun eigen merken tot waarde te brengen. Dat gebeurde al, maar Tuborgh gaf tijdens de toelichting aan dat Arla er komend jaar nog een schepje bovenop doet. Extra betalen voor melk met een lagere CO2-footprint is dan ook steeds gemakkelijker uit te leggen aan de leden-melkveehouders. Niet voor niets betalen beide ondernemingen al relatief forse premies voor klimaatprestaties op het boerenerf.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp