Duurzaamheid is een veel genoemd argument om vaker te kiezen voor een vegan worstje, het meest gegeten vegan vlees in Amerika. Foto: Canva
In dit artikel
De markt voor vleesvervangers in de VS is gegroeid naar een waarde van $â1,4 miljard.
Gezondheid en duurzaamheid
De reden voor de Amerikanen om vaker te kiezen voor plantaardig vlees is op de eerste plaats voor gezondheidsredenen. Daarnaast is ook duurzaamheid een veel genoemd argument om vaker te kiezen voor een vegan worstje, het meest gegeten vegan vlees in Amerika. Het onderzoek toont ook aan dat consumenten behoefte hebben om dierlijke vlees te eten doordat het een andere ervaring is om het product te eten en ook de sociale belevenis als anders wordt ondervonden. Ook de smaak van het vlees moet voldoen aan de âvlees-ervaringâ vindt 36%, daarmee is dat de grootste factor om te kiezen voor alternatief vlees. Volgens Tastewise is er dan ook nog een groot gat in de markt om deze behoeftes ook de kunnen vervullen met plantaardig vlees.Meer aandacht voor vleesvervangers
De groei komt volgens Tastewise omdat er steeds meer aandacht is voor plantaardig eten. Vooral social media-influencers spelen een grote rol in de populariteit van vleesvervangers. Ten opzichte van 2019 is er 16% meer aandacht voor plantaardig vlees. Niet alleen op social media is alternatief vlees te vinden, ook in Amerikaanse restaurants vind je veel vaker plantaardige vlees op de menukaart, dat nam met 1.320% toe. Plantaardig vlees is goed voor 1,4% van de gehele Amerikaanse retail vleesmarkt.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst