Foto: ANP
In dit artikel
Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway, moederbedrijf van onder meer Thuisbezorgd.nl, heeft het vierde kwartaal van 2020 afgesloten met een enorme groeispurt.
Het aantal bestellingen steeg met 57% naar 180 miljoen wereldwijd. De waarde van de bestellingen (GMV) steeg nog net iets harder en kwam uit € 4 miljard. Dat meldt het bedrijf in een tussentijds handelsbericht over het vierde kwartaal. Het bedrijf heeft flink geprofiteerd van de toegenomen vraag naar bezorging van maaltijden aan huis vanwege corona. Over het hele jaar steeg het totaal aantal bestellingen met 39% naar 588 miljoen. De waarde komt naar verwachting uit op € 12,9 miljard, plus 49%. De eigen omzet over het hele jaar komt uit op circa € 2,4 miljard, dat is een toename van 50%.
Groei Verenigd Koninkrijk
De snelste groei haalt het bedrijf in het Verenigd Koninkrijk. Het aantal bestellingen steeg daar met bijna 400% in het vierde kwartaal. In heel 2020 was dat een toename van 170%. Het VK is de belangrijkste markt voor het bedrijf met over heel 2020 een GMV van € 4 miljard, plus 43% op basis van gelijke wisselkoersen. In Duitsland en Canada kwam de omzetwaarde uit op respectievelijk € 2,5 miljard en € 1,7 miljard, een plus van 56% en 85%. Nederland was goed voor € 1,2 miljard (plus 43%) en de overige landen groeiden 41% naar een omzetwaarde van € 3,5 miljard.
Koers op groter marktaandeel
De overname van maaltijdbezorger Grubhub in de VS wordt naar verwachting in de eerste helft van 2021 afgerond. Het bedrijf blijft fors investeren in vergroting van het marktaandeel. Dat heeft meer prioriteit op korte termijn dan de winstgevendheid. De brutowinstmarge (Ebitda) schat het bedrijf voor heel 2020 in op 10%. De nadruk op meer marktaandeel viel minder goed bij beleggers. De koers op de beurs in Amsterdam kreeg een flinke tik en daalde woensdagmiddag 13 januari meer dan 6% ten opzichte van het slot van dinsdag.