Skip to content

Groene claims op verpakking zijn ‘vaak greenwashing’

De Britse stichting spreekt van een stortvloed aan misleidende en leugenachtige claims van bekende merken die de consument zou moeten kunnen vertrouwen.

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
Veel fabrikanten zouden (deels) ten onrechte beweren dat hun producten verpakt zijn in plastic dat uit de zee is gehaald. - Foto: Canva/richcarey premium

Veel fabrikanten zouden (deels) ten onrechte beweren dat hun producten verpakt zijn in plastic dat uit de zee is gehaald. - Foto: Canva/richcarey

Veel fabrikanten spelen mooi weer met groene claims, zegt Changing Markets Foundation. De Britse stichting spreekt van een stortvloed aan misleidende en leugenachtige claims van bekende merken die de consument zou moeten kunnen vertrouwen.

Veel groene claims of milieuclaims op verpakkingen zijn vaak misleidend en leugenachtig. Vooral termen als ‘ocean bound’ (uit zee gehaald) of recyclebaar plastic worden vaak ten onrechte gebruikt, maar zijn in feite greenwashing. Dat stelt de Britse Changing Markets Foundation, een stichting ‘die onverantwoord gedrag van ondernemingen aan de kaak wil stellen en een drijfveer wil zijn naar een meer duurzame economie’. De organisatie komt na een onderzoek van grote bedrijven in de food-, kleding- en meubelindustrie met een aantal voorbeelden waar het volgens haar mis gaat. “Zo geeft Coca-Cola ‘miljoenen uit aan advertenties om klanten te vertellen dat sommige van zijn flessen zijn gemaakt van 25% marine plastic (uit zee gehaalde plastic, red.). Maar het vergeet te melden dat dat de grootste plasticvervuiler in de wereld is. Het Britse Tesco roept van de daken dat klanten plastic verpakkingen kunnen terugbrengen naar de winkels, maar meldt niet dat dat alleen de allergrootste filialen dat daadwerkelijk terugnemen.”

Moeilijk of helemaal niet te recyclen

De half-Nederlandse fabrikant van Mentos, Perfetti Van Melle, maakt volgens Changing Markets Foundation grote ecoclaims over een nieuwe kartonnen verpakking. Maar die is volstrekt onrecyclebaar, omdat het bestaat uit composiet materiaal gemaakt van karton, aluminium en plastic. De grootste supermarkt van Spanje, Mercadona, noemt zijn puur-plastic wegwerpbestek herbruikbaar met mooie groene plaatjes op de verpakking. Unilever ontspringt de dans niet, want zijn nieuwe hervulbare flessen afwasmiddel zijn weliswaar te recyclen, maar kunnen alleen gevuld worden met zakjes waar dat niet voor geldt. Changing Markets Foundation wijst erop dat plastic verpakkingen in het Verenigd Koninkrijk goed zijn voor 70% van alle plastic afval, terwijl minder dan 10% wordt hergebruikt. “Deze voorbeelden laten zien dat merken materialen presenteren en producten verkopen alsof ze beter zijn voor het milieu, terwijl ze in werkelijkheid moeilijk te recyclen zijn, helemaal niet recyclebaar zijn of slechts een klein percentage ‘ocean-bound’ plastic bevatten dat ook nog eens is vergaard via opveegacties van de oceanen waar dat plastic helemaal niet in terecht zou moeten komen. Veel plastic producten, zoals meubelen of textiel, zijn vaak gemaakt van plastic flessen die beter gerecycled kunnen worden tot nieuwe flessen.”

Reductie van plastic

George Harding-Rolls, campagne-manager van Changing Markets Foundation, spreekt van een stortvloed aan misleidende en leugenachtige claims van bekende merken die de consument zou moeten kunnen vertrouwen. “Dit is slechts het topje van de ijsberg en het is van cruciaal belang dat de wetgevers dit probleem serieus nemen. De industrie roept maar al te graag over hoe groen ze wel niet is, terwijl dat vaak nergens op gebaseerd is en ze blijven doorgaan met de ene plastic crisis op de andere te stapelen. We moeten systematische oplossingen omhelzen, zoals een absolute reductie van plastic verpakkingen en verplichte retoursystemen.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur