Albert van der Veen en Jeroen Schuurman willen met hun startup Groentegoed consumenten helpen om op een gemakkelijke manier meer groente te eten. - Foto: Saskia van Osnabrugge
In dit artikel
Start-up Groentegoed wil consumenten helpen om op een gemakkelijke manier meer groente te eten. Daarom ontwikkelen initiatiefnemers Albert van der Veen en Jeroen Schuurman volgens eigen zeggen discussieloos, gezond broodbeleg op basis van groente met verrassende smaken. Zelf spreken ze over het nieuwe beleggen. âWe willen het broodje gezond van de toekomst bieden.â
Tijdens de lunch gaat het vaak om broodbeleg, zoals smeerworst, smeerkaas et cetera. In onze ogen is op gezondheidsgebied nog een flinke verbetering mogelijkDeze visie hebben ze onderzocht. âWe hebben mensen uit onze omgeving gevraagd hoe ze aankijken tegen gezonde voeding en het opvoeden van kinderen. Veel mensen blijken het lastig te vinden om de kinderen bij het avondeten voldoende 50 tot 300 gram groente te laten eten. Verder twijfelen ze over e-nummers en kijken ze regelmatig op het etiket of er niet teveel toevoegingen in een product zitten.â
Gezond broodbeleg
Zodoende besloten de initiatiefnemers vier jaar geleden om samen gezonde en e-nummervrije voedselconcepten te ontwikkelen. Met als belangrijkste speerpunt: gezond beleg op brood. âHiermee helpen we gezinnen om naast de avondmaaltijd ook op andere momenten van de dag meer groente te etenâ, legt Van der Veen uit. Schuurman heeft allerlei soorten beleg ontwikkeld, zowel spreads als plakken en strooisels. Daarbij kwamen de spreads als beste uit de bus. âIn de horeca wilde Jeroen altijd mensen verrassen met nieuwe smaken en dat doen we ook met Groentegoed. Hij heeft allerlei smaakcombinaties gemaakt en daarvan hebben we er een aantal uitgekozen. Het belangrijkste criteria daarbij was dat het beleg lekker moet zijn voor jong en oud. âGroentegoed Tomaat American
De initiatiefnemers zorgen niet alleen voor het idee, maar werken het ook helemaal zelf uit. âWe zetten kant-en-klare concepten in de marktâ, legt Van der Veen uit. âZo hebben we vier jaar geleden de Groentegoed Tomaat American ontwikkeld. Daarna hebben we diverse potentiële afnemers gesproken. Daar werd erg enthousiast op gereageerd op het nieuwe product.â [caption id="attachment_69692" align="alignright" width="300"] Groentegoed heeft inmiddels meerdere belegsoorten in het assortiment opgenomen. Foto: Saskia van Osnabrugge[/caption] Inmiddels is het bedrijf flink gegroeid. âNaast Tomaat American hebben we inmiddels allerlei andere producten ontwikkeld, zoals Kikkererwt Hennepzaad, Kikkererwt Naturel, Kikkererwt Paprika, Pompoen Roomkaas, Komkommer Groene kruiden, Zoete aardappel paprika Curry madras, Rode kool Rozijn en â onze nieuwste aanwinst choco- Choco Pastinaak.â Het innovatietraject wordt voornamelijk geleid door Jeroen. âHij heeft een hele goede kijk op het combineren van goede smaken. Vervolgens testen wij zijn ideeën vaak uit in de kinderopvang.â Hun producten bevatten zoveel mogelijk groenten. âOnze Pastinaak Chocopasta bevat 83,5% groente, de Zoete aardappel Curry madras 79%, onze Pompoen Roomkaas 49% en de Tomaat Americain 70%. Als je 50 gram beleg op je boterham smeert, dan krijg je dus ongeveer 35 gram groenten binnen. En naast broodbeleg kunnen de spreads ook worden gebruikt om te dippen. Zo ontstaan er nieuwe momenten om groente te eten.âGeen toevoegingen in broodbeleg Groentegoed
Groentegoed gebruikt in de producten geen toevoegingen zoals e-nummers, conserveringsmiddelen en suikers. âBehalve de suikers die in groente zittenâ, legt Van der Veen uit. âWaar mogelijk gebruiken we B-keuze groente om voedselverspilling tegen te gaan. Helaas lukt dat nog niet bij alle producten, maar wel bij pastinaak, zoete aardappel en pompoen.âWaar mogelijk gebruiken we B-keuze groente om voedselverspilling tegen te gaanOndanks dat er geen conserveringsmiddelen worden toegevoegd, heeft het beleg toch een goede houdbaarheid. âWe maken gebruik van pascalisatie, waarmee we conserveren met behulp van waterdruk. Wij bereiden onze producten en vullen ze af. Daarna worden ze naar een ander bedrijf gebracht, waar ze onder een waterdruk tot 6.000 bar worden gepascaliseerd. Hierdoor worden de bacteriën en schimmels inactief, waardoor er een houdbaarheid van vijftig dagen ontstaat.â Van der Veen vervolgt: âDoordat we met verse producten werken en geen conserveringsmiddelen toepassen, hebben onze producten een betere smaak. Daardoor zijn onze producten bijvoorbeeld ook heel geschikt voor de horeca.â
Nieuwe productiekeuken
Dit jaar hebben de ondernemers een nieuwe productiekeuken ingericht in Lopik. âDaar zijn we per 1 mei met de productie gestart. We produceren nu twee dagen in de week, met genoeg ruimte om te groeien. Doordat we vrijwel alles met zân tweeën doen, kunnen we snel schakelen.â Inmiddels is de afzet flink gestegen. âOnze producten worden onder meer verkocht bij Crisp, Bidfood, Sligro, Gorillas, Landmarkt en Braspa. Ook wordt ons beleg door diverse kinderopvangorganisaties afgenomen.â Hij merkt duidelijk dat de vraag stijgt. âSteeds meer consumenten kijken op een andere manier naar broodbeleg. Kies je voor een chocopasta die bol staat van de suiker of voor een smaakvolle pasta op basis van pastinaak?âInnovatie Top100
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp