Skip to content

Grote rol voor supermarkt in eiwittransitie? Ja, maar kunnen het niet alleen

Hoewel supermarkten bepalen wat consumenten kunnen kopen, zijn ze ook economisch gedreven en tweezijdig afhankelijk.

Updated on:
Nieuws
Retail
Afbeelding

Foto: Jan Willem Schouten

Hoe groot is de rol van de supermarkt in de eiwittransitie? Groot, maar ze kunnen het niet alleen, stelt Hans Dagevos (Wageningen Universiteit & Research) in een nieuw rapport over de daad- en draagkracht van supermarkten in de eiwittransitie.

Nederlandse supermarkten hebben een sleutelpositie in de eiwittransitie, maar die moet niet overschat worden. “De realisatie van de eiwitdoelen is onwaarschijnlijk als het alleen van de kracht van supermarkten afhangt”, schrijft Dagevos in het rapport. Hoewel supermarkten bepalen wat consumenten kunnen kopen, zijn ze ook economisch gedreven en tweezijdig afhankelijk. Ze zijn afhankelijk van de consumentenvraag en het aanbod van voldoende en goede plantaardige alternatieven. Dit maakt de voortgang van de eiwittransitie kwetsbaar. Er is bijvoorbeeld weinig steun vanuit supermarkten voor innovatieve productontwikkelaars en er is onzekerheid over hoe consumenten reageren op bepaalde maatregelen.

Het rapport concludeert dat er meer nodig is dan de kracht van de supermarkt, er is ondersteuning nodig van andere ketenpartijen, klanten en beleid. De supermarkten moeten ook hun marktmacht blijven inzetten om de eiwittransitie te laten slagen.

Drijver: NGO’s

Supermarkten staan welwillend tegenover de eiwittransitie. NGO’s, zoals Wakker Dier, hebben de motivatie aangewakkerd om werk te maken van de transitie. Ze houden de supermarkten nu ook ‘bij de les’, stellen supermarkten. Zij zijn ook de aanleiding dat vrijwel alle Nederlandse supermarkten doelstellingen hebben op het gebied van plantaardig. Daarnaast hebben supermarkten de eiwittransitie geïntegreerd in hun duurzaamheidsbeleid.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur