Skip to content

Groupe Bel houdt omzet op peil

Updated on:
Business
Nieuws
Babybel-kaasjes van Groupe Bel. - Foto: ANP

Babybel-kaasjes van Groupe Bel. - Foto: ANP

Groupe Bel heeft vorig jaar een omzet geboekt van € 3,402 miljard. Dat is 2,8% meer dan in 2018, maar de organische groei blijft steken op 1%.

In het laatste kwartaal trok die vergelijkbare groei iets aan naar 2%. Zoals gebruikelijk bij Franse bedrijven maakt het zuivelbedrijf in dit stadium geen winstcijfers bekend.

De groei zit bij Groupe Bel vooral in ‘nieuwe gebieden’. Daartoe rekent het bedrijf zowel China, India en zuidelijk Afrika als alle activiteiten van de fruittoetjes divisie MOM. Die sector zag de vergelijkbare groei vorig jaar uitkomen op 6,6%. De zuiveltak bleef op hetzelfde peil bleef als in 2018.

Babybel, Boursin en MOM-producten zorgen voor groei

Waar sprake was van groei, komt dat vooral voor rekening van merkproducten als Babybel en Boursin en van het succes van de MOM-producten op de Noord-Amerikaanse markt. Bel spreekt daarbij ook van weer oplevende markten in Europa met uitzondering van Frankrijk waar de omstandigheden moeilijk blijven. Europa draagt daarbij nog altijd ruim € 1,8 miljard aan de omzet bij. Bij industriële en niet-merkproducten was een krimp door de lage roomprijzen.

Bel kan weer investeren dankzij kostenbesparing

“Bel kon zijn concurrentiepositie bij alle productlijnen consolideren”, geeft het bedrijf aan. “Het in 2018 gestarte transformatieplan heeft zich in 2019 verder ontvouwd. Het besparingsplan zit op het doel waardoor Groupe Bel weer kan investeren.”

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur