HAK benadrukt dat de strategie van het bedrijf is gericht op groei in de Benelux en in Duitsland. - Foto: ANP
Groenteconcern HAK benadrukt dat het bedrijf financieel en operationeel volledig autonoom is. De groenteverwerker is vorig jaar overgenomen door een Russisch concern.
De Russische grootaandeelhouder van groentenconcern HAK betreurt de oorlog in Oekraïne. Denis Shtengelov, die overigens al 12 jaar in Australië woont, maar nog wel de Russische nationaliteit heeft, geeft aan de oorlogsdaad van de Russische regering te verwerpen. Shtengelov is sinds de zomer van vorig jaar grootaandeelhouder van HAK, via zijn bedrijf KDV Group.
HAK erkent dat de situatie leidt tot vragen of het concern iets van de sancties merkt, of in de nabije toekomst zal gaan merken en over de rol van Shtengelov. HAK benadrukt dat het concern financieel en operationeel volledig autonoom is. Het bedrijf haalt ook geen materialen en producten uit Rusland en heeft ook geen bankrekening in het land. Het heeft eigen financiering en kredietfaciliteiten bij ING en Rabobank, zo laat het bedrijf weten.
Verder benadrukt HAK dat de strategie van het bedrijf is gericht op groei in de Benelux en in Duitsland. Investeringen worden vanuit eigen middelen gedaan en er wordt ook geen dividend aan de Russische aandeelhouder uitgekeerd.
Voedsel naar Oekraïne
In een brief zegt Shtengelov dat alles op alles moet worden gezet om de waanzin in Oekraïne te stoppen. De directie van HAK-moeder Neerlands Glorie Groente & Fruit staat achter de uitlatingen van de Rus. Verder maakte HAK bekend vanaf vrijdag met een zestal vrachtwagens voedselpakketten te zullen sturen naar de slachtoffers in Oekraïne. Dat gaat om ongeveer 150.000 HAK-eenheden.
De Russische KDV Group nam in 2021 het belang van investeringsmaatschappij NPM Capital in HAK over. Het bedrijf is een internationale voedselproducent, actief in de hele voedselketen, van teelt, grondstoffenverwerking en productie tot en met verkoop en distributie. Het bedrijf produceert onder honderden merken die verkrijgbaar zijn bij meer dan 250.000 verkooppunten, in voornamelijk Oost-Europa, Rusland en China. Het bedrijf produceert van oorsprong met name snacks en zoetigheden, maar wilde met de overname van HAK inspringen op de trend richting gezonder eten, en daarnaast ook in de West-Europese markt voet aan de grond krijgen.