Nicole Freid, CEO van HAK. Foto: HAK
In dit artikel
Nicole Freid, CEO van HAK, roept supermarkten op om peulvruchten meer in de spotlight te zetten. Zij stelt dat retailers de eiwitrijke vruchten nu op schappen met weinig verkeer wegstoppen.
In een post op LinkedIn roept Freid supermarkten op om de ‘verborgen kampioenen in het voedsel van morgen’ een betere plek te geven op de winkelvloer. Zelf ziet ze een plek voor peulvruchten op het verseiland. Freid: “Geef peulvruchten de plek die ze verdienen en die aansluit bij onze gezamenlijke strategie: mensen helpen meer plantaardig, gevarieerd en betaalbaar te eten.”
Hippe verpakking lokt consument
De conservenfabrikant probeert ook zelf meer consumenten naar het peulvruchtenschap te lokken. Eind vorig jaar introduceerde het merk peulvruchten in hippe verpakking, in navolging van BOON. HAK denkt dat deze nieuwe verpakkingen consumenten meer verleiden om peulvruchten te eten. Het bedrijf wil met ‘deze innovatie consumenten motiveren om vaker te kiezen voor plantaardige bronnen van eiwitten’.
Exoten uit Nederland
HAK haalt steeds meer exotische peulvrucht teelten naar Nederland. Alle kidneybonen zijn sinds 2022 afkomstig van Nederlandse bodem. Het bedrijf kijkt nu ook naar de mogelijkheid om zwarte en witte bonen te produceren in eigen land. In september 2023 maakte het bedrijf bekend dat het op kleine schaal al gelukt is om deze exoten te telen.
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.