80% van de ondervraagde consumenten zijn bewust bezig met hun consumptiepatroon als het gaat om het kopen van seizoens- of scharrelproducten. - Foto: ANP
In dit artikel
De helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor producten van eigen bodem, met betere standaarden.
60% van de Nederlanders wil een einde aan de kiloknaller in de supermarkt. Dat concludeert DirectResearch in een onderzoek naar hoe Nederlanders denken over de landbouwsector. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van LTO Nederland.
Deskundigheid, innovatiekracht en efficiëntie
Voor het onderzoek hebben meer dan 1.000 mensen een enquête ingevuld, een steekproef die representatief is voor Nederlanders van 18 jaar en ouder, aldus het onderzoeksbureau. De respondenten zijn in het algemeen positief over de sector, vanwege âdeskundigheid, innovatiekracht en efficiëntie. 6% heeft juist een negatief beeld van de sector.
Familiebedrijven
Een grote meerderheid van de ondervraagden vindt dat familiebedrijven in de landbouwsector belangrijk zijn voor de Nederlandse economie. De belangrijkste taak van boeren is dan ook voedsel produceren. Minder van de respondenten vonden dat het behouden of creëren van werkgelegenheid of het onderhouden van het landschap als taak bij boeren en tuinders hoort.
Bestemd voor buitenland
Het onderzoek vroeg ook of de respondenten wisten hoeveel procent van alle in Nederland geproduceeerde producten bestemd zijn voor het buitenland. De gemiddelde schatting was 54%, tegenover het daadwerkelijke percentage van 76%. Andersom werd het percentage ook onderschat: de ondervraagden dacht dat 42% van het in Nederland geconsumeerde voedsel, uit het buitenland komt. Dat is in werkelijkheid 60% tot 70%.
Vleesconsumptie en aantal dieren lager
Bij duurzaamheid en klimaat komt al gauw de consumptie van vlees om de hoek kijken. Een meerderheid van de ondervraagden vindt dan ook dat de vleesconsumptie wel lager mag, net als het aantal dieren in de veehouderij. Als het gaat over duurzaamheid, vond een meerderheid van de respondenten dat ze al goed bezig waren. 80% van deze ondervraagde consumenten zijn bewust bezig met hun consumptiepatroon als het gaat om het kopen van seizoens- of scharrelproducten, maar ook van oorsprong Nederlandse producten.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp