Too Good To Go is ook begonnen met een campagne om nieuwe, duidelijke houdbaarheidsindicatoren voor voeding te krijgen. Foto: Unilever
In dit artikel
HelloFresh en Wageningen Universiteit & Research (WUR) gaan samen lobbyen voor meer innovatieve oplossingen om voedselverspilling tegen te gaan. In het bijzonder voor nieuwe houdbaarheidsindicatoren.
Samen met Noorse start-up Keep-it Technologies en Amerikaanse Zebra Technologies gaan de vier zich inzetten voor de toelating van nieuwe houdbaarheidsindicatoren in de EU. Denk bijvoorbeeld aan de tech van Keep-it die op basis van tijd en temperatuur van een voedingsmiddel bepaald hoelang het product nog houdbaar is. Die zijn op dit moment nog niet toegestaan in de EU en daarom zit de voedingsmiddelenindustrie nog vast aan de ‘tenminste houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’-labels.
Onduidelijke labels
Deze zijn volgens verschillende onderzoeken, waaronder van de WUR, onduidelijk voor consumenten en leiden daardoor tot onnodige voedselverspilling. Consumenten gooien goede voedingsmiddelen weg omdat ze over de houdbaarheidsdatum zijn, terwijl veel producten dan nog veilig zijn om te eten.
Om die reden is Too Good To Go ook begonnen met een campagne om nieuwe, duidelijke houdbaarheidsindicatoren voor voeding te krijgen.
Helft van voedsel bij consument weggegooid
HelloFresh deed onderzoek naar voedselverspilling in Nederland, Verenigd Koninkrijk, België en Duitsland. Daaruit blijkt dat de helft van de consumenten voor €20 aan voedsel per maand weggooit. De grootste reden waarom consumenten voedsel weggooien omdat ze bang zijn dat en voedingsmiddel over de datum hen ziek maakt. In Nederland zegt 84% van de open te staan voor nieuwe houdbaarheidslabels.