Foto: HelloFresh
HelloFresh deelt de plantaardige strategie van het maaltijdboxbedrijf. De focus ligt volgens Martin Schlegel, hoofd van de Europese inkooptak, op goede ingrediënten.
De grootste maaltijdbox van Nederland zet steeds meer in op de vraag naar vega(n) recepten. Uit onderzoek van het bedrijf blijkt dat 50% van de consumenten meer plantaardig wil eten. De helft van de ondervraagden wil daarentegen geen plantaardig dieet volgen, omdat ze niet weten hoe ze gerechten klaar moeten maken. Daar speelt Hellofresh slim op in door steeds meer vega(n) recepten aan te bieden in de maaltijdboxen. Martin Schlegel vertelt meer over de plantaardige tour van HelloFresh.
Hoe gaat HelloFresh om met de vraag naar plantaardige producten?
“HelloFresh is op dit moment bezig met het opbouwen van een netwerk van plantaardige voedingsmiddelenfabrikanten. Die moeten voldoen aan hoge eisen op gebied van smaak, kwaliteit, veerkracht van de toeleveringsketen en de inkoophoeveelheden die wij nodig hebben. In Duitsland bieden wij op dit moment het grootste aanbod van plantaardige recepten en eiwitten in Europa. In de Benelux en VK hebben we al een aantal leveranciers in ons vaste menu en we onderzoeken momenteel of we deze kunnen uitbreiden naar andere Europese markten.”
Wat is het belangrijkste waar producenten rekening mee moeten houden als ze willen beginnen met plantaardig?
“Ingrediënten. De kwaliteit van een ingrediënt bepaalt voor een groot deel de smaak en de mate waarin een product lijkt op de dierlijke variant. Bedrijven die nu ondermaatse ingrediënten gebruiken, lopen het risico om klanten kwijt te raken, omdat het niet aan de verwachting voldoet. Die consumenten komen dan niet snel terug om plantaardige alternatieven te proberen.”
Hoe gaat de markt zich ontwikkelen?
“Ik zie een zeer competitieve markt waarin de mate van innovatie, consumenten laten geloven dat ze het ‘echte’ product eten, het succes bepaalt. Daar komt bij dat korte ingrediëntenlijsten steeds belangrijker worden en prijs nog altijd een bepalende factor is. Ik geloof dat er in de aankomende twee tot drie jaar een consolidatie komt van de markt. Verder denk ik dat het meer gaat verschuiven naar heel spiervlees zoals biefstuk of kipfilet. Ook visvervangers gaan flink groeien, naar mijn idee.”