Het hoe en waarom van voedseltransitie. Foto: Canva
In dit artikel
Het woord voedseltransitie kom je overal tegen. Wat we bedoelen is dat het voedselsysteem moet veranderen. De meningen over hoe we dat zouden moeten doen zijn talrijk en uiteenlopend. En ze roepen tegenstrijdige geluiden op. Ook binnen ons bedrijf hebben we soms stevige discussies.
Waarom en hoe
Waar we het over eens zijn, is het waarom en het doel: minder. Minder eten (we worden steeds dikker), minder dierlijk (voor het klimaat), minder voedselkilometers (lokaal en uit het seizoen), minder verpakking en minder impact op bodem en biodiversiteit.Waar we het over een zijn is het doel: minderDe afgelopen weken zie ik vooral veel discussie over het hoe. We willen dat de groenteconsumptie omhooggaat, maar de prijs verlagen door het btw-tarief op 0 te zetten, blijkt lastig. En we willen de consumptie van plantaardig eiwit stimuleren, bijvoorbeeld met vleesvervangers, maar de uitbreidingsvergunning voor de fabriek stuit op stikstofbezwaren.
Implementeren is moeizaam
Kortom, we roepen heel hard âVoedseltransitieâ, maar het implementeren is moeizaam. Dan zien we dat de oude economie en de gewoonte overheersen. Reden voor mij om er extra hard tegenaan te gaan. Met die bedrijven, ambtenaren en organisaties die laten zien hoe het wél kan. Die risico durven nemen en die op koers blijven door ondernemerschap en leiderschap. Gelukkig kom ik dit soort mensen en bedrijven veel tegen.Mooie voorbeelden
Supermarkten die aangeven de komende jaren te willen focussen op producten met een Topkeurmerk. En die concrete doelen stellen waarmee ze willen toewerken naar misschien wel 75% van het assortiment dat voldoet aan de eisen van een Topkeurmerk. Foodservicebedrijven die al hun zuivelproducten omzetten in biologisch. Restaurateurs die ervoor kiezen om hun dagelijks veranderende menu te vullen met vegetarische gerechten, juist omdat ze weten dat de helft van hun gasten kiest voor dat dagmenu. Dat vind ik mooie voorbeelden!Wat je aandacht geeft, dat groeitDe voedseltransitie vindt al lang plaats, het is alleen nog niet altijd zichtbaar en staat soms in de schaduw van andere discussies. Het kan wel, dat zien we. Omarm dat. Geef die goede voorbeelden aandacht. Want wat je aandacht geeft dat groeit. Dat gaat over het hoe. Het waarom, daar zijn we het over eens.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst