Foto: Canva
In dit artikel
Valt het jullie ook op? Dat onze mooie producten steeds vaker met het rood-wit-blauw worden gepromoot.
Nederland als sterk merk. Ik schreef er al vaker over. Begin januari lanceerde Coop een nieuw boerenlogo, omdat zij geloven dat mensen graag producten van Nederlandse bodem kiezen. Ook Albert Heijn communiceert steeds vaker de Nederlandse herkomst en zet via het ‘Beter Voor’-programma een onderscheidende productlijn neer voor zowel groente en fruit als vlees. Supermarkt Plus meldde vorige week dat zij varkens- en rundveehouders financieel en met afnamegaranties gaat steunen. Dit alles is geen toeval, maar het resultaat van alle inspanningen die door heel veel veehouders, vissers, tuinders en telers is gepleegd.
Vertrouwen wekken
Het krachtige rood-wit-blauw staat garant voor de Nederlandse productiewijze onder een zeer hoge regeldruk, die aan de andere kant de garanties geeft over de manier waarop ons voedsel tot standkomt. Als deze boodschap vaak genoeg wordt herhaald, zal dit vertrouwen wekken en consumenten aanzetten tot een bewuste keuze voor NL.
De enorme berg (commerciële) keurmerken
Ervan uitgaande dat de retailers dit vasthouden, vraag ik me af of deze positieve ontwikkeling op termijn de enorme berg (commerciële) keurmerken gaat verdrijven. Het oerwoud aan keurmerken, die onderling niet met elkaar te vergelijken zijn, brengt de consument in verwarring en wekt soms suggesties die niet kloppen met de werkelijkheid. Bovendien worden sommige keurmerken ook aan boeren over de grens uitgegeven en ligt dat vlees onder hetzelfde keurmerk in het Nederlandse schap, naast het vlees van een Nederlandse veehouder. Zij hebben daar moeite mee en vragen zich af of de voorwaarden wel op dezelfde manier worden gecontroleerd en gehandhaafd als in Nederland.
Onze mooie driekleur op het pak
Persoonlijk denk ik dat consumenten behoefte hebben aan een eenduidig systeem met een onafhankelijke waakhond, die – zonder eigen verdienmodel – meetbare criteria weegt en uitgeeft. Een dergelijk transparant systeem aangevuld met onze mooie driekleur op het pak en het schap. Wat denken jullie? Is dit een illusie of de toekomst?