Klimaatverandering ligt ook in handen van de burger. Foto: Canva
In dit artikel
Het VN-klimaatpanel heeft met het laatste rapport zijn werk gedaan, nu is het aan de burgers om aan klimaatverandering te werken. Dit schrijft Robin Webster, expert bij de Britse ngo Climate Outreach. Het is nu aan de burger en overheden om alle geledingen van de maatschappij mee te trekken om grote veranderingen mogelijk te maken.
Rapporten, hoe briljant of hoe angstaanjagend ook, zullen immers nooit aanzetten tot actieIn gewone mensentaal wil dat zeggen dat mensen belangrijk zijn in het klimaatbeleid. De radicale veranderingen die door het rapport worden voorgesteld â of geëist â zullen er gewoon nooit komen zonder steun en medewerking van burgers over de hele wereld. Rapporten, hoe briljant of hoe angstaanjagend ook, zullen immers nooit aanzetten tot actie. Dat is aan ons, burgers, geleid door onze overheden over de hele wereld.
Genegeerd
Vreemd genoeg is dat cruciale onderdeel van de reactie op de klimaatverandering jarenlang genegeerd. Sociaal gemarginaliseerde en economisch kwetsbare burgers en de groepen die buitensporig hard worden getroffen door de stijgende temperaturen, blijven vaak uitgesloten van het debat. Het gevolg is verzet tegen klimaatbeleid. Overheden praten wel vaak over het idee om burgers te informeren en te laten participeren, maar het wordt zelden concreet.Opvoeden
Overheden zijn ook niet alleen beleidsmakers, maar ook opvoeders. Het IPCC-rapport benadrukt specifiek het belang van âonderwijs, inclusief capaciteitsopbouw, klimaatgeletterdheid en informatie die wordt verstrekt via klimaatdiensten en gemeenschapsbenaderingenâ. Dit vergroot de ârisicoperceptie en gedragsveranderingen om de planning te versnellenâ.Mensen ondernemen actie als ze hun waarden, identiteit en zorgen weerspiegeld zien in het verhaal dat wordt verteldHoe vertalen we dat in de praktijk? Steeds meer angstaanjagende informatie over de komende gevolgen van klimaatverandering kan nuttig zijn, maar evengoed overweldigen en wanhopig maken. Dus wat we in plaats daarvan nodig hebben, zijn gedurfde, positieve campagnes die mensen het gevoel geven dat er iets kan worden gedaan aan de klimaatverandering, en dat ingrepen het verschil kunnen maken. Dit geldt bijvoorbeeld voor campagnes om voetbalfans aan het praten te krijgen over klimaatverandering. Mensen ondernemen actie als ze hun waarden, identiteit en zorgen weerspiegeld zien in het verhaal dat wordt verteld. Ook zijn ze pro-actiever als ze zien dat gelijkgezinden actie ondernemen.
Grote uitdaging
Dat is niet eenvoudig te bereiken. Op regeringsniveau betekent het deskundigen samenbrengen op het gebied van sociale wetenschappen, communicatie en beleid, met bedrijven en burgers die betrokken zijn bij de aanpak van klimaatverandering. Het betekent dat publieke participatie een kerntaak van de overheid moet worden en ook voldoende middelen moet krijgen. Het betekent een klimaatbeleid voeren dat iedereen behandelt zoals dat zou moeten. Mensen samenbrengen om actie te ondernemen tegen klimaatverandering vereist, kortom, een echte bottom-upbenadering. Hierbij wordt geluisterd en geparticipeerd door mensen uit de hele maatschappij. Dat is niet de taak van de wetenschappers. Zij hebben hun werk gedaan. Nu moeten overheden en wij allemaal aan de slag. Lees ook: Duurzaam doen, is duurzaam rapporterenMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij