Skip to content

Heüra Foods breidt uit met opgehaalde €40 miljoen

Met de investering breidt Heüra Foods het assortiment uit bij onder andere Jumbo en het ontwikkelt afzetmarkten.

Updated on:
Business
Nieuws
Heura Foods

De vleesvervangers van Heura zijn in Nederland verkrijgbaar bij Jumbo-supermarkten. - Foto: Heura

De Spaanse vleesvervangerproducent Heüra Foods haalde in februari 2024 in een nieuwe financieringsronde €40 miljoen op, onder andere bij margarinefabrikant Upfield. Met de investering hoopt het bedrijf winstgevend te worden. De fabrikant breidt met het geld het assortiment en de afzetmarkt uit.

Heüra Foods diende in april 2023 een patent in op een nieuwe techniek, waarmee plantaardige voedingsmiddelen geproduceerd worden zonder toevoegingen. Die nieuwe technologie trekt de aandacht van investeerders. De miljoenen wil het bedrijf inzetten om de producten op nieuwe markten te introduceren en om nieuwe producten te ontwikkelen.

Samenwerking

De investering luidt ook een samenwerking tussen Upfield en Heüra Foods in. De margarinefabrikant, bekend van Blue Band, wil de gepatenteerde technologie van het Spaanse bedrijf ook gaan gebruiken voor ‘de volgende generatie’ kaasvervangers van het merk Violife.

In Nederlandse schappen

In 2022 haalde Heüra al €20 miljoen op, waarmee het vooral inzette op internationale groei. Het bedrijf begon in 2017 met de verkoop van vleesvervangers. Nu heeft het een breed portfolio, waaronder ook visvervangers. Het bedrijf is actief in meer dan 20 landen, maar de belangrijkste markt is Spanje. In Nederland worden de producten verkocht bij Jumbo.

Heüra wil leider van eiwittransitie in Zuid-Europa zijn

Het Spaanse bedrijf gebruikt het geld onder andere om samen met retailers en foodservicebedrijven de afzetmarkt te ontwikkelen. Het assortiment bij Jumbo en het Engelse Waitrose is uitgebreid met de plantaardige burger. Vanaf juni 2024 versterkt Heura zijn positie in Zuid-Europa door verkoop in 173 winkels van Esselunga, een Noord-Italiaanse retailer. In de snelst groeiende afzetmarkt, Frankrijk, reist Heüra rond als plantaardige slager met pop-upstands in supermarkten voor een nog bredere distributie. Bij het concert van Taylor Swift tijdens de Era’s Tour in Madrid werden Heüra-producten geserveerd.

“Het opzetten van vertrouwde samenwerkingsverbanden met grote nationale voedselketens brengt ons dichter bij ons doel om leidend te zijn in de eiwittransitie in Zuid-Europa,” zegt Marc Coloma, CEO en mede-oprichter van Heüra. Frankrijk, Spanje en Italië zijn Heüra’s grootste afzetmarkten. Het bedrijf realiseerde in 2023 een omzet van €38,3 miljoen, een groei van 63%. 

Mede-auteur: Isolde van Leeuwen

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur