Skip to content

Hilton breidt uit met overname Nederlands visbedrijf

Hilton Foods blijft uitbreiden op de Nederlandse foodmarkt.

Gerookte zalm. - Foto: Canva premium

Gerookte zalm. - Foto: Canva

Hilton Foods blijft uitbreiden op de Nederlandse foodmarkt. Het heeft visbedrijf Foppen overgenomen. CEO Philip Heffer: “De acquisitie van Foppen is een buitengewone kans voor Hilton.”

Het Britse Hilton Foods Group is één van de grootste spelers in de vleessector, niet alleen in thuisland Verenigd Koninkrijk maar ook elders in de wereld. Vis neemt een steeds groter deel van het aanbod voor zijn rekening, met nu weer de overname van het Nederlandse visbedrijf Foppen. Een Nederlandse acquisitie heeft eerder al de plantaardige activiteiten van Hilton versterkt.

Nauw verweven met Albert Heijn

In Nederland zijn de Britten al meer dan twintig jaar nauw verweven met Albert Heijn. In 2000 nam Hilton Foods al een bestaand vleesbedrijf over in AH’s thuisstad Zaandam, waarmee het huisleverancier van de Nederlandse supermarkt werd. Dat die banden hecht zijn, blijkt uit het feit dat Albert Heijn samen met Hilton Foods Holland, A-ware en Heijdra Vleesvee poogt een nieuwe gesloten keten op te zetten om meer Nederlands rundvlees in het schap te krijgen. Vorig jaar kondigde Hilton Foods een nauwe samenwerking aan met Delhaize, de Belgische tak van het Ahold-concern.

Een business-to-business merk

Hilton Foods Group is in 1994 opgericht door enkele slachterijen en uitbeenbedrijven als centraal verpakkingsbedrijf voor hun rund- en lamsvlees. De eerste klant was de toen al grote supermarkt Tesco, eerst in het VK en daarna ook in Ierland. Na de eerste stap over de Noordzee met de contracten met Albert Heijn zijn in de jaren daarna een reeks soortgelijke overeenkomsten gevolgd met grote winkelbedrijven als Co-op in Denemarken, Sonae in Portugal, Woolworths in Australië en Countdown in Nieuw-Zeeland. Die lijst onderschrijft het uitgangspunt: “Onze business draait steeds om het managen van een handvol hoogstwaardevolle klantenrelaties met absolute toewijding en een klantenfocus zonder compromissen. Onze omzet komt niet direct van consumenten. Wij werken nauw samen met de grote foodretailers om hen te helpen hun klanten te dienen. Wij zijn dus een business-to-business merk.”

Londense effectenbeurs

De omzet komt inmiddels uit op omgerekend € 3,2 miljard waarmee Hilton Foods Group tot de grotere bedrijven in de internationale voedingssector behoort. Die cijfers zijn bekend omdat Hilton sinds 2007 een notering heeft aan de Londense effectenbeurs waar één aandeel vandaag de dag wel € 1.380 kost. Het bedrijf telt rond de 5.400 werknemers verdeeld over zeventien locaties in zes landen. In Nederland is dat behalve Zaandam ook de ontwikkelaar en producent van vegetarische producten Dalco dat sinds 2018 al voor de helft eigendom was van Hilton en eerder dit jaar volledig werd overgenomen. Dalco moet vanuit Oss het Britse moederbedrijf helpen om ook op de snel groeiende plantaardige markt verder terrein te winnen.

Fabrikant van gerookte zalm

Een jaar of vier geleden werd aan het vlees ook vis toegevoegd met de acquisitie van het Britse Seachill van de Icelandic Food Group. Dat aanbod wordt nu uitgebreid met de overname van de in Harderwijk gevestigde fabrikant van gerookte zalm Foppen, ook bekend als de Dutch Seafood Company. Dat bedrijf draaide in het boekjaar tot eind maart een omzet van € 139,7 miljoen met een aangepaste brutowinst van € 10 miljoen. “Gerookte zalm diversifieert Hilton met een eiwitcategorie met sterke groeivooruitzichten. Bovendien brengt Foppen een significante uitbreiding van het klantenbestand met een aantal afnemers in de Verenigde Staten, een nieuwe strategische markt. Ook versterkt het de ontwikkeling van belangrijke bestaande klantenrelaties, met name met Albert Heijn in Nederland”, zo staat in een verklaring.

Wereldwijde voorkeur-eiwitpartner

CEO Philip Heffer: “De acquisitie van Foppen is een buitengewone kans voor Hilton en een volgende stap naar ons doel om de wereldwijde voorkeur-eiwitpartner te worden. Meer en meer consumenten in de hele wereld zoeken naar betaalbare, kwalitatieve en duurzame eiwitten en deze overname helpt Hilton om voor de eerste keer ons aanbod naar nieuwe markten en nieuwe internationale klanten te brengen.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur