Foto: Canva
Het Ierse ingrediënten- en zuivelbedrijf Kerry Group mag kaas en andere producten niet op de markt brengen onder het merk Kerrymaid ,omdat dat te verwarrend zou zijn met de boter van Kerrygold.
Dat heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie uitgesproken na een al jaren lopende procedure. Kerry, dat niet te maken heeft met Kerrygold, wilde een aantal producten vermarkten als Kerrymaid. Dat zou vooral de regionale herkomst uit het Ierse district Kerry benadrukken. Maar Ornua, de organisatie die exclusief Ierse zuivel exporteert en eigenaar is van het succesvolle merk Kerrygold en daar ook in achttien landen de rechten op bezit, diende daar een bezwaar tegen in.
Consument op verkeerde been zetten
Ornua vond dat de consument door de sterk op elkaar lijkende merknamen op het verkeerde been gezet kon worden. Het stelde ook dat consumenten in andere Europese landen geen enkel regionaal verband zouden leggen met Kerry. “Een soortgelijk merk voor soortgelijke producten zal ongetwijfeld tot verwarring leiden en de consument doen denken dat die producten wat met elkaar te maken zouden hebben.” Het EU-hof heeft zich nu in hoogste instantie achter dat standpunt geschaard.