Functionele voeding verschuift van supplementen steeds meer richting voedingsmiddelen en drank. Foto: ANP
In dit artikel
Functionele voeding verschuift van supplementen steeds meer richting voedingsmiddelen en dranken. Daarbij wordt een holistische benadering steeds belangrijker. Voedselproducenten doen er goed aan hun ingrediënten zorgvuldig te kiezen en effectieve product-formuleringen te creëren. Dat blijkt uit het Vitafoods Insights-webinar âHersengezondheid en geestelijk welzijnâ.
Goed immuunsysteem de allerbelangrijkste claim
[caption id="attachment_72966" align="alignright" width="300"] Kaavya Raveendran, consumenten- en marktanalist bij Innova Market Insights. Foto: Vitafoods[/caption] Binnen de supplementenmarkt is een goed immuunsysteem de allerbelangrijkste claim op verpakkingen, weet Raveendran. âMeer dan een derde van alle nieuwe supplementen levert een bepaald voordeel op voor het immuunsysteem. Gezondheidsclaims voor het ondersteunen van de gezondheid van de hersenen, het verbeteren van het geheugen en een goede gemoedstoestand zijn op de tweede plaats gekomen, vóór claims voor meer energie/uithoudingsvermogen en spijsvertering/levergezondheid.â De meeste behoefte is er aan producten die de slaap verbeteren, is haar ervaring. âDeze vraag steeg tussen 2017 en 2021 met een groeipercentage van 74%, terwijl de vraag naar meer algemene producten voor de gezondheid van de hersenen met 48% toenam.âGeld over hebben voor functionele voeding
Consumenten zijn volgens Raveendran niet alleen geïnteresseerd in functionele voeding, maar hebben hier ook geld voor over. âOnderzoek laat zien dat 30% van de consumenten bereid is meer te betalen voor functionele ingrediënten die hun fysieke gezondheid een boost geven; 25% doet dit ook voor producten die aansluiten bij persoonlijke gezondheidsbehoeftes en 23% heeft meer geld over voor functionele ingrediënten ter verbetering van hun mentale gezondheid.â Voor de toekomst ziet ze niet alleen kansen in producten die helpen de slaap te verbeteren, te relaxen en te ontstressen, maar ook producten die het uiterlijk verbeteren. âDe huid wordt gelinkt aan een geluksgevoel en aan gezondheid.â Ter illustratie noemt ze collageen. âCollageen is goed voor zowel onze binnen- als buitenkant. Zo kunnen leveranciers bijdragen aan een holistische benadering.âVraag functionele voeding blijft stijgen
De vraag naar functionele voeding blijft stijgen. Dat biedt allerlei kansen, benadrukt Raveendran. âDe doelgroep voor producten die bijdragen aan fysieke en mentale gezondheid en geestelijk welzijn is ontzettend breed. Doordat gezonde voeding een trend is, trekt deze de jonge generatie aan. Voor babyboomers is gezond oud worden heel belangrijk. Het beauty-aspect schittert in deze categorie.â Functionele voeding verschuift van supplementen steeds meer richting voeding en drank, merkt ze. âAan voedingsmiddelenbedrijven en drankenproducenten de uitdaging om hier met een passend format op aan te sluiten. Consumenten weten steeds beter wat ze willen en waar ze naar moeten zoeken. Daarom is het heel belangrijk dat de ingrediënten aansluiten bij hun persoonlijke vraag.âAan voedingsmiddelenbedrijven en drankenproducenten de uitdaging om hier met een passend format op aan te sluiten[caption id="attachment_72965" align="alignleft" width="259"] Adrian Lopresti, algemeen directeur en klinisch psycholoog van het Clinical Research in Australië. Foto: Vitafoods[/caption] Hoe meer voedingsproducten de voordelen van de gekozen ingrediënten benoemen, hoe beter dit uitpakt, benadrukt Adrian Lopresti, algemeen directeur en klinisch psycholoog van het Clinical Research in Australië. Ondernemers moeten volgens hem rekening houden met verschillende formuleringsoverwegingen, zoals ârichten we ons op aandoedingen of symptomen?â âEen depressie heeft veel verschillende symptomen, zoals negatief/herhalend denken, verlies van plezier, slaapstoornissen en vermoeidheid. Mensen met angst hebben ongeveer dezelfde symptomen, waaronder ook slaapproblemen. Maar ook deze stoornis is weer in allerlei symptomen onder te verdelen, zoals moeite met inslapen, moeite met doorslapen, niet-verkwikkende slaap, slaapapneu en tandenknarsen.â Een ander belangrijke indicator bij formuleringen is: âHoe snel wil je dat consumenten een reactie ervaren?â Lopresti: âIs dat in uren, dagen, weken, of maanden? En wil je je op een specifieke doelgroep richten? Overweeg ook aan welke kenmerken de producten moeten voldoen, bijvoorbeeld hormonen, gebruiksgemak, formaat/levering, dosering frequentie, smaak, et cetera.â
Klinische onderzoeken
Tevens adviseert hij om goed na te gaan of het betreffende ingrediënt klinische onderzoeken heeft ondergaan die de veiligheid en werkzaamheid ondersteunen. âLet daarbij goed op de bewijsniveaus, meta-analyses en systematische reviews, gerandomiseerde, gecontroleerde klinische studies, traditioneel gebruik en case-control/cohortstudies.â Het onderzoek dient goed geëvalueerd te worden. âWas de steekproefomvang geschikt? Was het onderzoek voldoende gepowerd? Werden er geschikte verblindingsmethoden gebruikt? Was de gebruikte randomisatiemethode geschikt? Was er sprake van een placebo of een andere vergelijkende aandoening? Zijn er gevalideerde uitkomstmaten gebruikt?â Tot slot raadt hij aan om goed te na te denken over het gebruik van een of meerdere ingrediënten. âKies je voor dat laatste, houdt dan rekening met de interacties tussen ingrediënten, stabiliteit en de doses bij gebruik in combinatie.âKansen in functionele voeding
Hij ziet veel kansen in functionele voeding. âFarmaceutische medicijnen kunnen bijwerkingen veroorzaken, zijn vaak duur en hebben negatieve percepties bij de consument. Natuurlijke supplementen hebben daarentegen een sterk veiligheidsprofiel en vaak meerdere werkingsmechanismen. Helaas ontbreken er robuuste klinische onderzoeken. Daar wordt momenteel hard aan gewerkt.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij