Colin Westerwoudt, initiatiefnemer van No Waste. Foto: Dishtales
In dit artikel
Colin Westerwoudt, initiatiefnemer van het horecaplatform TIPPR, merkt dat er bij voedselverwerkende bedrijven veel verspilling plaatsvindt. Daar speelt hij met zijn nieuwe initiatief No Waste op in. Producenten kunnen hun overgebleven voorraad via zijn online platform aanbieden aan de horecaprofessionals, die deze producten goed kunnen gebruiken.
No Waste opgericht
Onlangs heeft Westerwoudt het platform No Waste opgericht om voedselverspilling tegen te gaan. Er is volgens hem veel verborgen verspilling. âIn Nederland wordt per jaar 2 miljard kilo voedsel weggegooid. Vaak wordt gedacht dat er in de horeca veel verspild wordt, maar het tegendeel is waar. De horecaprofessionals lopen juist voorop en weten op een heel creatieve manier hun restproducten te gebruiken.âVaak wordt gedacht dat er in de horeca veel verspild wordt, maar het tegendeel is waar. De horecaprofessionals lopen juist vooropTIPPR heeft de voedselverspilling in kaart gebracht. âHet blijkt dat de meeste verspilling plaatsvindt bij de fabrikanten. Wij willen hen graag helpen om de producten die vernietigd dreigen te worden op een slimme en effectieve manier alsnog in de markt te zetten. Daarbij kunnen we creativiteit van de horecaondernemers goed gebruiken.â
Houdbaarheidsdatum
Het overschot aan producten is voor een groot deel te wijten aan de houdbaarheidsdatum, weet Westerwoudt. âIn Nederland zijn we op dat gebied echt doorgeslagen. Zelfs op een busje peperkorrels staat een datum vermeld. Rond die datum mag de peper niet meer worden verkocht, terwijl er helemaal niets mis is met het product.â Andere oorzaken van verspilling zijn beschadigde verpakkingen of etiketten en de invoering van nieuwe verpakkingen of etiketten. âWij willen de vernietiging van deze voorraden voorkomen door vraag en aanbod aan elkaar te koppelen en samen met de horecaondernemers naar een nieuwe bestemming te zoeken.âVia ons platform kunnen leveranciers hun restproducten aanbieden aan de horecaWesterwoudt merkt dat veel producenten zich schamen voor hun verspilling. Dat is volgens hem helemaal niet nodig. âVaak wordt er vanuit gegaan dat innovaties altijd succesvol zijn, maar het tegendeel is waar. Maar liefst 85% van de innovaties haalt het eerste jaar niet. Dat komt bijvoorbeeld doordat de goede ideeën niet op het juiste manier of het goede moment in de markt zijn gezet.â Hij hoopt dat er een gedragsverandering bij de producenten op gang komt. âJuist door je kwetsbaar op te stellen en samenwerking te zoeken, kun je samen problemen oplossen en zorgen voor nieuwe kansen. Via ons platform kunnen leveranciers hun restproducten aanbieden aan de horeca.â
âBizar veel bezoekersâ
De belangstelling voor No Waste is enorm groot, merkt Westerwoudt. âWe krijgen bizar veel bezoekers. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten: fabrikanten komen van hun voorraden af en horecaondernemers profiteren van lagere prijzen.â Leveranciers leveren de producten tegen de aangegeven prijzen en nemen de distributie(kosten) voor hun rekening. TIPPR berekent geen commissie. âOnze missie is om de onnodige verspilling voor 2030 gezamenlijk te elimineren. We willen de fabrikanten helpen om beter en slimmer te worden. Daar vragen wij geen vergoeding voor. Ons verdienmodel zit vooral in het delen van productinnovaties van de leveranciers.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst