Skip to content

Horeca wil ‘koelkastvergoeding’ voor abrupte lockdown

De abrupte lockdown hakt er hard in voor horeca en andere foodbedrijven.

Updated on:
Nieuws
Retail
Gesloten horeca op het plein in Den Haag. Voor de horeca valt opnieuw de belangrijke omzet tijdens de kerstdagen en de jaarwisseling grotendeels weg. Foto: ANP premium

Gesloten horeca op het plein in Den Haag. Voor de horeca valt opnieuw de belangrijke omzet tijdens de kerstdagen en de jaarwisseling grotendeels weg. Foto: ANP

De abrupte lockdown die de regering afgelopen weekend invoerde, hakt er hard in voor horeca en andere foodbedrijven.

Onder meer de horeca en niet essentiële winkels zijn sinds zondagochtend gesloten en blijven dat vooralsnog tot 14 januari. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wil snel duidelijkheid over een vergoedingsregeling voor de aangeschafte voorraden die nu niet meer verkocht kunnen worden. Voor de horeca valt opnieuw de belangrijke omzet tijdens de kerstdagen en de jaarwisseling grotendeels weg. KHN wijst erop dat eerder ook al een extra subsidie Horeca Voorraad en Aanpassingen is ingevoerd. Volgens KHN-voorzitter Robèr Willemsen is het de zoveelste klap voor de sector.

Drukke week voor supermarkten

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel verwacht een drukke week voor supermarkten. ‘Maar de verwachting is dat we dit goed redden en dat klanten de hele dag zullen benutten om boodschappen te doen. Dit kan al vanaf 08.00 uur ’s ochtends’, aldus een woordvoerder. Supermarkten hebben de planning ingeregeld op de huidige beperkingen.

Maaltijden bezorgen

De foodservice krijgt wel weer een flinke klap nu de horeca helaas weer gesloten is en bedrijfsrestaurants ook nog maar op een fractie van de capaciteit draaien geeft het CBL aan. De organisatie hoopt dat de horeca weer maaltijden gaat bezorgen, dat verlicht de druk op de winkels enigszins. De brancheorganisatie denkt het vooralsnog te redden zonder openstelling van zelfbedieningsgroothandels voor klanten die geen pashouder zijn.

Meer in de koeling

Hoe groot de schade is voor bedrijven, is nog niet in te schatten. Volgens de FNLI is het beeld ook nu heel gemengd en wordt vooral het out-of-home kanaal zwaar getroffen. Het is de algemene verwachting dat er nu al veel meer producten in de koelingen van horecabedrijven liggen dan tijdens de vorige kerstlockdown in 2020. Vorige jaar werd de lockdown al in de tweede week van december ingevoerd. De inkoop voor Kerstmis bestaat voor een deel uit verse producten die niet onbeperkt te bewaren zijn, maar ook specifieke ingrediënten en etenswaren die specifiek op kerst gericht zijn. Dat alleen is al een grote schadepost. Verder vallen ook veel andere activiteiten weg die normaal gesproken de decembermaand tot de belangrijkste maand in het jaar maken voor veel bedrijven.

Verse product blijft deels liggen

Net als in 2020 zal ook in dit jaar een groot deel van de vraag rond Kerstmis verschuiven naar supermarkten en speciaalzaken zoals slagers, poeliers en de groenteboer. Een speciale positie is er opnieuw voor de horecagroothandels zoals Sligro, Makro en Hanos. Woordvoerder Wilco Jansen van Sligro verwacht een vergelijkbare impact als in 2020, hij wijst erop dat er nu al veel beperkingen waren. Dat betekent vrijwel zeker dat er opnieuw veel verse producten niet verkocht zullen worden. In hoeverre zelfbedieningsgroothandels weer open gaan voor consumenten is volgens Jansen aan de politiek in Den Haag.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur