Skip to content

Houdbaarheids-iconen voorkomen voedselverspilling

Het is verplicht om op alle voedingsmiddelen een houdbaarheidsdatum aan te geven.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Visuele houdbaarheidsaanduidingen zijn duidelijker voor consument en leiden tot minder verspilling blijkt uit onderzoek. Foto: WUR premium

Visuele houdbaarheidsaanduidingen zijn duidelijker voor consument en leiden tot minder verspilling blijkt uit onderzoek. Foto: WUR

Houdbaarheids-iconen werken beter in plaats van een ten minste houdbaar tot-datum (THT) en te gebruiken tot (TGT) in het verminderen van voedselverspilling.

Dat blijkt uit steekproef onder 1.500 Nederlandersvan Wageningen UR in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedsel. Plaatjes op de verpakking van voedingsmiddelen zijn duidelijker dan een datum. Met de houdbaarheidsiconen ‘Kijk, ruik en proef. Vaak nog goed na de datum’ en een label met ‘Niet gebruiken na de datum’ blijkt dat consumenten minder voedsel ontrecht weggooien.

Verwarring

Het is verplicht om op alle voedingsmiddelen een houdbaarheidsdatum aan te geven. Op dit moment zijn daar in Nederland twee varianten van: ten minste houdbaar tot-datum (THT) en te gebruiken tot (TGT). Consumenten blijken dit vaak door elkaar te halen en gooien daardoor producten weg die nog prima te eten zijn, blijkt uit verschillende onderzoeken. De verwarring is goed voor 10% van alle voedselverspilling bij consumenten.

Kijken-ruiken-proeven

In het onderzoek werden 1.500 Nederlanders gevraagd te kiezen tussen afbeeldingen van verpakkingen met of zonder houdbaarheids-aanduidingen. Uit dit keuze-experiment bleek dat de meeste consumenten met en zonder houdbaarheids-aanduidingen dezelfde keuzes maken om een product op of over de datum te gebruiken, te kijken-ruiken-proeven of weg te gooien. Door visuele aanduidingen waren respondenten minder geneigd om THT-producten op de datum weg te gooien en TGT-producten na de datum te gebruiken.

Samenwerking

Onderzoeker van WUR Sanne Stroosnijder roept op tot samenwerking tussen de overheid, bedrijven en maatschappelijke organisaties om houdbaarheidsinformatie te verbeteren op verpakkingen. “Fabrikanten kunnen het de consument gemakkelijk maken en de overheid kan bedrijven hierin stimuleren.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur