Skip to content

Iedereen speciaal met voedsel uit 3D-printer

In Amsterdam kun je al een paar maanden geprint ‘vlees’ eten in een toprestaurant.

Updated on:
Column
Innovatie
Foto: Canva premium

Foto: Canva

In Amsterdam kun je al een paar maanden geprint ‘vlees’ eten in een toprestaurant.

Binnenkort kunnen ook wij, gewone consumenten, dat vlees online bestellen. Het 3D-printen van plantaardige vleesvervangers is vorig jaar in een stroomversnelling gekomen. Het resultaat is een vegetarische burger met betere sensorische eigenschappen, betere bijt en sappigheid, dan wat er nu in de winkels ligt.

Niche markt

Geprint vlees wordt gemaakt door een 3D-printer op basis van een mengsel van erwten, andere peulvruchten, water en olie. Er hangt nu nog een hoog prijskaartje aan. In de voedingswereld bestaan 3D-print producten vooral in een niche markt. Bijvoorbeeld een chocoladeprinter van Cadbury en een pastaprinter van Barilla, waarbij het mogelijk is om geprinte pasta in een zelf bedachte vorm te bestellen. Deze gadgets zullen de voedingswereld niet veranderen.

Meer keuze en controle over voeding

Het 3D-printen zelf is slechts de helft van het verhaal. Dit jaar gaan onderzoekers een apparaat ontwikkelen dat op maat gemaakte producten print voor militairen en COPD-patiënten. Het doel is om gepersonaliseerde voeding te printen. Digitalisering maakt het eenvoudig om allerlei speciale grondstoffen toe te voegen aan de basisrecepten. Gepersonaliseerde voeding, in de toekomst op basis van medische- en life-style informatie, komt tegemoet aan de behoefte van consumenten om meer keuze en controle over de eigen voeding te krijgen. Bijvoorbeeld sporters die nu al allerlei repen en poeders gebruiken, en speciale producten voor mensen die geen gluten, kleurstoffen en chemische toevoegingen willen.

Supermarkt uitschakelen

Het aanbod van deze producten wordt steeds uitgebreider, maar ze zijn nog niet te koop in de supermarkt. Het is de vraag of dat zal gebeuren, omdat te verwachten is dat 3D-printen de voedingswereld zal verstoren. Supermarkten hebben geprint voedsel niet ontwikkeld omdat het niet in hun belang is. Het rechtstreeks leveren aan de consument van deze producten schakelt de supermarkt uit. Door het online bestellen van gepersonaliseerde geprinte producten kan iedereen zich in de toekomst speciaal voelen.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Bart Gremmen

Hoogleraar Ethiek in Levenswetenschappen, Wageningen University and Research