Foto: Canva
Nomad Foods, het Britse moederbedrijf van Iglo en Europese zustermerken, gaat samen met het World Wildlife Fund WWF werken aan ‘agrarische oplossingen voor de drievoudige uitdaging van het voeden van een groeiende wereldbevolking, tackelen van de klimaatcrisis en omkeren van het verlies aan biodiversiteit’.
De samenwerking richt zich in eerste instantie op twee concrete projecten voor de groenteteelt. Het eerste is ‘een blueprint voor landschappen die de voedselproductiviteit kunnen opvoeren door een natuur-positieve benadering.’ Het tweede gaat om het meten van de gevolgen voor de biodiversiteit op boerderijniveau om doelgerichte ingrepen mogelijk te maken en manieren te vinden om het aantal bijen en andere bestuivers op te voeren. Die projecten worden eerst uitgevoerd in België, Portugal en Spanje.
Verbeteren van de biodiversiteit
CEO Stéfan Descheemaeker van Nomad Foods: “We willen de consument helpen om duurzamer te eten door toegang te verschaffen tot smakelijke voeding die beter is voor de mensheid en de planeet en ook betaalbaar is. Daartoe leggen we ons vast om in 2025 100% van onze groente en aardappelen in te kopen bij duurzame agrarische praktijken. Voor 77% van onze eigen groei is dat nu al het geval. Hoewel wij en veel van onze boeren al een aantal jaren gericht zijn op het verbeteren van de biodiversiteit, ben ik enthousiast dat we door onze samenwerking met het WWF de kennis kunnen versterken en een veel grotere invloed buiten onze leverketen kunnen bereiken.”