Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Consumenten blijven tot nu toe trouw aan hun eigen supermarkten en slaan nog niet massaal aan het koopjesjagen tussen verschillende winkels. Dat meldt ABN AMRO op basis van geanonimiseerde pinbestedingen van hun klanten.
Hoewel de voedselprijzen ook in april weer flink gestegen zijn (8,5%), kiest de consument nog steeds voor de vertrouwde supermarkt. Het percentage dat verandert van âhoofdsupermarktâ blijft ook stabiel met ongeveer 20%. Onderzoek van GfK liet wel zien dat consumenten nu eerder kiezen voor huismerken in plaats van A-merken.
3 supermarkten per maand
Sinds 2018 bezoeken consumenten gemiddeld 3 supermarkten per maand. Bij hogere inkomens ligt dit nog iets hoger dan bij lagere inkomens. De verwachting is dat consumenten meer supermarkten gaan bezoeken als ze meer gaan koopjesjagen. Dat bleef de afgelopen maanden nog uit. Ook het percentage dat van hoofsupermarkt verandert, kan aangeven dat klanten meer op hun portemonnee letten. De verwachting is dat zij dan overstappen op een goedkoper alternatief.
Lage inkomens schuiven vaker
Huishoudens met een laag inkomen veranderen volgens ABN nu al vaker van hoofdsupermarkt en bezoeken meer supers dan gemiddeld. In de tweede helft van 2021 werd hierin een opleving gezien, maar de bank denkt dat dat niet te danken is aan de inflatie. Ook in andere jaren neemt het aantal huishoudens met een nieuwe hoofdsupermarkt rond juli en augustus toe, wellicht doordat zij in Nederland op vakantie gaan. Verder is het aantal niet significant gestegen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij