Voor foodbedrijven kan het aanlokkelijk zijn influencers in te zetten om hun gezonde producten te promoten. Maar is dat verstandig? - Foto: Canva
In dit artikel
Door de komst van sociale media lijken de marketingmogelijkheden voor gezonde voeding onbeperkt.
Bijna geen gezondheidsclaims goedgekeurd
Sinds 2006 bestaat Europese wetgeving die bepaalt dat je alleen maar gezondheidseffecten mag claimen als die ook wetenschappelijk onderbouwd en erkend zijn. Klinkt logisch, want het verbod op het misleiden van consumenten is mede de basis van alle levensmiddelenwetgeving. Het gevolg is wel dat er bijna geen gezondheidsclaims zijn goedgekeurd. Want de meeste claims zijn niet bewezen. Goed dat het misleiden van consumenten met loze gezondheidsbeloften aan banden is gelegd, toch? Maar is deze wetgeving effectief? Met andere woorden: is deze te handhaven? Daar zit mijns inziens nu net het probleem.Onbeperkte marketingmogelijkheden
Door de komst van sociale media lijken de marketingmogelijkheden onbeperkt. Niet in het minst voor de talloze influencers die op basis van grote aantallen volgers snel veel geld willen maken. Natuurlijk, er zijn degelijke online opinion leaders met veel volgers, maar er is nu eenmaal meer kaf dan koren.Influencers zijn meestal slim genoeg om te zeggen dat het gezondheidseffect nog niet helemaal bewezen isVeel mensen vertrouwen een aanprijzing via social media door een bekende Nederlander of een influencer met veel volgers. De geloofwaardigheid is groot. Zulke influencers zijn meestal slim genoeg om te zeggen dat het gezondheidseffect nog niet helemaal bewezen is, maar dat ze alleen maar positieve verhalen van gebruikers horen. Dus drink mijn appelazijn, aldus Rens Kroes. Of eet makkelijk groente met Yummie Veggie Candy, zegt Nicolette van Dam.
Overclaimen
Naast de strenge claimwetgeving bestaan ook aangescherpte zelfregulerende reclamecodes voor voedingsmiddelen. Deze regels om bijvoorbeeld kindermarketing tegen te gaan, helpen onvoldoende. Overclaimen is â zeker op sociale media â eerder regel dan uitzondering. Door de veelheid aan wetgeving en zelfreguleringscodes begrijpen reclamemakers en bedrijven de regels onvoldoende. De geringe kans dat zij worden aangesproken, weegt niet op tegen het gewin. Dit lokt consumentenmisleiding uit. Wie âinfluenctâ de influencer? Om ervoor te zorgen dat zij minder loze beloften verkopen, moeten foodfabrikanten hun reclamebureaus beter briefen en zelf strikt erop toezien dat de regels juist worden gehanteerd. Als dat niet werkt, zal de overheid flink moeten inzetten op handhaving.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst