WildWestland maakt kaas op basis van lupine en sheaboter. Foto: WildWestland
In dit artikel
In de markt voor plantaardige kaas zit beweging. Er duiken meer spelers op en het aanbod wordt breder. Twee jaar geleden was er de wens om gezondere kaasvervangers te ontwikkelen. Hoe staat het daarmee en zit er al groei in de categorie?
Het kaasvervangerschap is relatief klein. In vergelijking met twee jaar geleden is het zelfs wat gekrompen. Albert Heijn had 27 kaasvervangers in het assortiment, Jumbo 22. In oktober 2024 stond de teller voor Albert Heijn op 25 en bij Jumbo op 13. Dit zijn zowel smeerbare kazen als plakken kaas en geraspte kaas. Dennis Favier, productontwikkelaar en eigenaar van Studio Fava, heeft hier wel een verklaring voor: âDe markt voor plantaardige kaas is nog mini. 5% van het verkochte vlees is plantaardig, bij kaas is dit slechts 0,2%. Het feit dat er een kaasvervangerschap is, komt puur doordat supermarkten het willen.â Twee jaar geleden was er volgens hem een push vanuit voedingsbedrijven om ook een plantaardige variant van hun bekende merk te maken. Dat is nu iets bekoeld, omdat de vraag nog niet hard groeit.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij