Skip to content

Innoveren met plantaardige kaas om uit niche te komen

In de markt voor plantaardige kaas zit beweging. Hoe staat het met de ontwikkeling van gezondere kaasvervangers en zit er al groei in de categorie?

plantaardige kaas wildwestland premium

WildWestland maakt kaas op basis van lupine en sheaboter. Foto: WildWestland

In de markt voor plantaardige kaas zit beweging. Er duiken meer spelers op en het aanbod wordt breder. Twee jaar geleden was er de wens om gezondere kaasvervangers te ontwikkelen. Hoe staat het daarmee en zit er al groei in de categorie?

Het kaasvervangerschap is relatief klein. In vergelijking met twee jaar geleden is het zelfs wat gekrompen. Albert Heijn had 27 kaasvervangers in het assortiment, Jumbo 22. In oktober 2024 stond de teller voor Albert Heijn op 25 en bij Jumbo op 13. Dit zijn zowel smeerbare kazen als plakken kaas en geraspte kaas. Dennis Favier, productontwikkelaar en eigenaar van Studio Fava, heeft hier wel een verklaring voor: “De markt voor plantaardige kaas is nog mini. 5% van het verkochte vlees is plantaardig, bij kaas is dit slechts 0,2%. Het feit dat er een kaasvervangerschap is, komt puur doordat supermarkten het willen.” Twee jaar geleden was er volgens hem een push vanuit voedingsbedrijven om ook een plantaardige variant van hun bekende merk te maken. Dat is nu iets bekoeld, omdat de vraag nog niet hard groeit.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur