Hoe groot is daadwerkelijk de doelgroep voor vleesvervangers en wat zijn de werkelijke drijfveren van het merendeel van de consument? - Foto: ANP
Vleesvervangers zijn minder populair bij consumenten, bij bekende merken is de omzet fors gedaald. Wat is de behoefte van de consument en hoe kunnen producenten innoveren?
Overal lezen we over de eiwittransitie en overheden willen graag dat de verhouding dierlijk/plantaardig eiwit van 60/40 naar 40/60 gaat. Belangrijkste redenen zijn duurzaamheid, beschikbaarheid van voedsel en, niet te vergeten, gezondheid.
De afgelopen jaren hebben producenten vooral vleesvervangers ontwikkeld met als enige boodschap 100% plantaardig. Of het product bijdraagt aan gezonde voeding en duurzaamheid laat ik graag over aan uw eigen interpretatie. Nu blijkt de consument deze producten veel minder te kopen. Hoe groot is daadwerkelijk de doelgroep en wat zijn de werkelijke drijfveren van het merendeel van de consument?
Gezond en in balans met Moeder Aarde
Het inzetten van een transitie is een hele uitdaging en met de vleesvervangers hebben de producenten de eerste stap gezet, top! Het waren de consumenten die bewust een bijdrage willen leveren aan minder vlees, want de impact ervan is te groot. Inmiddels wordt diezelfde consument zich bewust dat duurzaamheid door veel meer dan alleen vleesconsumptie wordt beïnvloed. De consument gaat meer voorwaarden stellen om anders te gaan consumeren, denk bijvoorbeeld aan gezonde voedingswaarde voor vervangers.
De markt vraagt om de volgende stap en ik geloof dat het tijd wordt om producten te ontwikkelen die een bijdrage leveren aan gezondheid en in balans zijn met Moeder Aarde. Helaas zijn die uitgangspunten niet zo belangrijk wanneer consumenten in de supermarkt staan. Zij willen gewoon lekker, gemakkelijk en betaalbare producten en om de transitie succesvol te laten zijn, zullen alle consumenten bereikt moeten worden.
Eiwittransitie toe aan volgende stap
De eiwittransitie is toe aan de volgende stap om geheel nieuwe producten te ontwikkelen die voldoen aan alle voorgenoemde voorwaarden. Als sector zullen we daarop onze innovatiekracht moeten inzetten en daarbij de consument meenemen in het proces. Van vers en lokaal tot bewerkt voor de internationale markt, van whole foods tot zuigelingenvoeding, van veganist tot carnivoor, alles kan een bijdrage leveren om te innoveren voor alle consumenten.
Lees ook: Rabo: nieuwe generatie vleesvervangers gericht op consument