Skip to content

Insecten-start-up De Krekerij stopt

Start-up de Krekerij stopt per direct door hoge kosten en schulden. Dat maakte medeoprichter en CEO Sander Peltenburg bekend via een bericht op LinkedIn. De Krekerij maakte voedingsproducten met krekels en sprinkhanen erin verwerkt, zoals burgers, balletjes, bitterballen en ‘shoarma’.

Updated on:
Business
Nieuws
De Krekerij premium

Sander Peltenburg (r) richtte samen met George Brandenburg De Krekerij op. - Foto: Dennis Wisse/Roel Dijkstra Fotografie

Start-up de Krekerij stopt per direct door hoge kosten en schulden. Dat maakte medeoprichter en CEO Sander Peltenburg bekend via een bericht op LinkedIn. De Krekerij maakte voedingsproducten met krekels en sprinkhanen erin verwerkt, zoals burgers, balletjes, bitterballen en ‘shoarma’.

Het bedrijf begon zo’n zes jaar geleden. In die tijd heeft het zijn producten twee keer landelijk verkocht via Lidl. Ook kon het zijn producten via cateraars en restaurants verkopen. De coronalockdown was echter een moeilijke periode voor het bedrijf, dat veel op evenementen stond om de insectenproducten aan consumenten te laten proeven. Ook zijn producten uit de schappen gehaald bij bio/- en online retailers. “De tegenslagen in het afgelopen jaar werden te veel; de kosten van de ingrediënten zijn exorbitant hard gestegen, onze energierekening met 300% en nieuwe investeringen in start-ups (zoals De Krekerij) zijn het afgelopen jaar niet gemakkelijk. In combinatie met onze schuldenlast, bleek dat te veel te zijn om door te kunnen gaan”, aldus Peltenburg. Lees ook: WUR-onderzoek: consument iets meer open voor insect bij duurzaamheidsinformatie

Relatief lage acceptatie insecten

Insecten worden gezien als een duurzaam eiwit. Steeds meer insecten hebben Europese goedkeuring om door mensen gegeten te worden. De acceptatie van insectenproducten is echter nog relatief laag. Onlangs ontstond op sociale media veel ophef over het gebruik van krekelmeel in voeding. Supermarkten in Nederland gaan ‘op dit moment’ niet over tot het verwerken van krekelmeel in hun voedingsmiddelen, zo reageerde supermarktkoepel CBL. Lees ook dit artikel over De Krekerij of bekijk de video Broodje sprinkhaan bij De Krekerij

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur