Foto: Canva
In dit artikel
Japanse jongeren drinken veel te weinig alcohol volgens de Japanse fiscus.
Weinig alcohol drinken lijkt mij prima, heel gezond en juist aan te moedigen. Maar niet of slechts een beetje offeren aan Bacchus heeft ook nadelen. De belastinginkomsten in het land van de rijzende zon lopen namelijk flink terug. En dat is niet de bedoeling. Er moet namelijk wel voldoende geld naar de Staat vloeien. Daarom wordt er een reclamecampagne opgestart om de drankzucht onder jongeren aan te wakkeren. Onvoorstelbaar als je kijkt hoe onze overheid er alles aan doet om jongeren juist minder alcohol te laten drinken. Het blijkt maar weer: ander land, andere zeden.
Belastinginkomsten uit alcohol gedaald
De Japanse belastingambtenaren hebben overigens wel gelijk. Er wordt inderdaad flink minder alcoholhoudende drank gedronken in Japan. In 1995 dronken Japanners gemiddeld 100 liter alcoholhoudende drank per jaar. In 2020 was dat met een kwart gedaald. Hierdoor zijn ook de belastinginkomsten uit alcohol gedaald. Volgens The Japan Times bedroegen de drankaccijnzen in 1980 nog 5% van de totale belastinginkomsten, in 2020 was dat nog maar 1,7%.
Om het tij te keren moeten Japanse jongeren âlerenâ om meer te gaan drinken
Dat is niet goed voor de schatkist. Japan kent een sterk vergrijsde bevolking. De Wereldbank schat dat bijna een derde (29%) 65 jaar en ouder is â het hoogste percentage ter wereld. En de oudere Japanners drinken aanzienlijk meer dan de jongeren. De Japanse fiscus vreest terecht dat de inkomsten uit alcohol nog verder zullen teruglopen. Om het tij te keren moeten Japanse jongeren âlerenâ om meer te gaan drinken. Daarom heeft de Japanse fiscus de campagne âSake Viva!â gestart. Sake (é ) is een Japanse alcoholische drank gemaakt van rijst.
Gezonder beleid
Vreemd genoeg hoort bij de campagne ook een wedstrijd waarbij Japanners ideeën kunnen inbrengen om Japan te ontnuchteren. De wedstrijd loopt tot eind september. In november zullen de definitieve voorstellen worden gepresenteerd. Ik heb wel een goed idee: NIX 18. Onze âeigenâ Nederlandse campagne om het drinken onder jongeren juist te ontmoedigen. Dat lijkt mij een heel wat gezonder beleid dan het aanmoedigen van drankgebruik door jonge mensen. Wat mij betreft is het âNIX 18 Viva!â.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst