Skip to content

JBS in hoger beroep om net-zero claims

Rundvleesgigant JBS gaat in beroep tegen de aanbeveling van de Amerikaanse Nationale Advertentie Divisie.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
net-zero claims JBS premium

JBS zou onterecht net-zero claims maken over het bedrijf. Foto: ANP

Rundvleesgigant JBS gaat in beroep tegen de aanbeveling van de Amerikaanse Nationale Advertentie Divisie (NAD).

JBS zou onterecht net-zero claims maken over het bedrijf. NAD stelt dat met het huidige tempo van CO2-reductie het vleesbedrijf deze claims niet waar kan maken. NAD concludeert dat JBS onrechtmatig claimt dat het bedrijf in 2040 net-zero zal opereren. “De claims creëren consumentenverwachtingen dat de inspanningen van de adverteerder (JBS) milieuvoordelen opleveren.” Omdat net-zero een erkende standaard is, die wordt beheerd door Science Based Target, moet het bedrijf daarom voldoen aan de eisen die hiervoor zijn gesteld. Het Amerikaanse Institute for Agriculture Trade Policy, een non-profit die eerlijke en duurzame voeding en voedselsystemen ondersteunt, attendeerde NAD op de claims van JBS. NAD onderzocht of de plannen van JBS voldoen aan deze standaard om de claim net-zero in 2040 te mogen gebruiken. Claims die door NAD worden betwist:
  • JBS is gecommitteerd om in 2040 net-zero te zijn

  • Wereldwijd toezegging om tegen 2040 net-zero broeikasgasemissie te bereiken

  • Bacon, kipvleugels en biefstuk met net-zero emissie: het is mogelijk

  • Het leiden van veranderingen in de voedingsindustrie en het bereiken van ons doel van netto nul in 2040 zal een uitdaging zijn. Minder is geen optie

JBS niet eens met uitspraak

Uit de aangeleverde data blijkt dat de plannen van JBS, hoewel ze ‘aanzienlijke voorbereidende investeringen’ gaan doen, niet voldoen aan de voorwaarde om in 2040 net-zero te zijn. Daarom adviseerde NAD dat het Braziliaanse bedrijf moet stoppen met het adverteren met deze claim in Amerika. In een reactie op de uitspraak van NAD geeft JBS aan dat het ‘in hoger beroep zal gaan tegen de beslissing’. Het bedrijf geeft aan dat de claims worden onderbouwd in de reductiestrategie. De zaak zal in het hoger beroep worden beoordeeld door een andere organisatie binnen BBB National Programs, National Advertising Review Board (NARB). Wanneer NARB de zaak beoordeeld, is nog niet bekend.

Toezicht op zelfregulerende afspraken

NAD is een divisie van de Amerikaanse BBB National Programs dat toezicht houdt op zelfregulering programma’s, zoals over privacy en advertenties, van de Amerikaanse industrie. De non-profit organisatie is een onafhankelijke derde partij die onder anderen toezicht houdt op de advertenties van aangesloten bedrijven. Bedrijven als Unilever, McDonald’s en Danone leggen verantwoording af voor hun beleid en advertenties bij BBB National Programs.

Niet alleen in VS onder vuur

Niet alleen de Amerikaanse tak van JBS ligt onder vuur door de duurzaamheidsclaims. Uit onderzoek van milieuorganisatie Mighty Earth blijkt dat de uitstoot van JBS in de afgelopen vijf jaar niet is verminderd, maar met 51% is gestegen. In Nederland is JBS ook actief met dochterbedrijf vleesvervangerproducent Vivera.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur