De Nieuwe Melkboer levert de sojayoghurt in drie smaken, namelijk Bosvruchten, Naturel en Vanille Foto: Jumbo
In dit artikel
Jumbo gaat Nederlandse sojayoghurt van de Nieuwe Melkboer verkopen. Drie plantaardige yoghurtvarianten liggen vanaf maandag 17 februari in 300 Jumbo-winkels in Nederland.
Drie smaken – Naturel, Vanille en Bosvruchten – sojayoghurt komen onder de Jumbo-lijn Direct van de Boerderij in het schap. “Het merendeel van onze verse producten komt van Nederlandse bodem”, zegt Menno Wigtman, unitmanager AGF en Proteïne bij Jumbo. “Met de plantaardige yoghurtvariaties van sojabonen uit Nederland bieden we onze klanten nog meer keuze in plantaardige zuivelvariaties, met een echt lekker product van eigen bodem.”

De Nieuwe Melkboer produceert de sojayoghurt met minimale grondstofverspilling op Nederlandse bodem. De verkoop van dit product helpt Jumbo-supermarkten bij het behalen van zijn duurzaamheidsdoelstellingen, zoals de reductie van de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen. In 2030 wil Jumbo 60% plantaardige eiwitten verkopen ten opzichte van maximaal 40% dierlijke eiwitten.
Sojayoghurt voert claim eiwit- én vezelrijk
De yoghurt van de Nieuwe Melkboer voert zowel de claim vezelrijk als eiwitrijk. Eiwit Trends interviewde Tom Grobben, mede-eigenaar van de Nieuwe Melkboer, eerder over hoe dit proces werkt. “We hebben een proces ontwikkeld waarbij de hele sojaboon wordt gebruikt.” Dat heeft twee grote voordelen: een efficiënt grondstofgebruik zonder reststromen én een product dat ook nog eens vezelrijk is.”
Voelt als een kantelpunt
Dat de sojayoghurt nu breed beschikbaar komt in Nederland, dankzij afnemer Jumbo, voelt medeoprichter Bart Grobben als een kantelpunt. “Sinds ons begin in 2016 zijn al veel mooie dingen gebeurd, zoals de lancering van onze barista sojadrank in 2019. Deze nieuwe brede distributie betekent niet alleen grotere volumes produceren. We kunnen nu ook zeggen dat ons product om de hoek beschikbaar is, nu het bij een landelijke supermarktketen ligt.”
Voldoende soja
De Nieuwe Melkboer kan voldoende product produceren voor de verwachte vraag. “Daarachter staat voldoende soja voorlopig, maar mocht het nog beter gaan kunnen we makkelijk opschalen”, zegt Bart Grobben. De Nieuwe Melkboer werkt voor de opschaling van de teelt samen met Agrifirm, die bij andere akkerbouwers polst of ze soja willen telen. “Zo zijn nu drie telers aangehaakt en het volgende seizoen verwachten we dat meer telers aanhaken. Het is wel zaak dat telers niet eenmalig een keer soja inzaaien, maar meerdere jaren telen om het in de vingers te krijgen.”
Ketensamenwerking voor afzet peulvruchten
Jumbo gaat alweer een tweede ketensamenwerking aan voor de afzet van Nederlandse peulvruchten. Plant Protein Forward, een initiatief van Foodvalley, Rabobank en samenwerkende provincies, spelen de rol van verbinder hierbij. Door meerjarige ketensamenwerking tussen boeren en voedselaanbieders willen zij de afzet van plantaardige eiwitbronnen van eigen bodem vergroten. Zogenoemde ketenversterkers, die kennis hebben van de afzetmarkt, helpen ketenpartijen afspraken te maken waarbij de kosten en baten eerlijk verdeeld worden.
Langetermijnafspraken en partnerschap
De ketenversterker bij deze ketensamenwerking, Wouter Staal, benadrukt het belang van langetermijnafspraken. “Door mijn eigen ervaring met de retail weet ik hoe commerciële en duurzame doelstellingen elkaar versterken. Ondernemers, zoals de Nieuwe Melkboer, kunnen daarop inhaken als ze de juiste taal spreken en als alle partijen zicht houden op de lange termijn. Idealiter wil je meteen veel volume verkopen en geld verdienen, maar in de realiteit vergt een nieuw product introduceren een lange adem. Goede afspraken over de lange termijn zorgen voor een partnerschap, waarbij alle partijen de zekerheid hebben om stappen te zetten.”
Volgens Tijn Leussink van Jumbo Enschede helpt de toevoeging van Nederlandse sojayoghurt bij sneller de duurzame doelstelling te behalen. “In Twente is nu nog niet veel vraag naar plantaardige yoghurt. Havermelk is hier net geland. Daarin verschilt het oosten van Nederland van de Randstad.” Leussink wil het product vooral veel laten proeven. “Het is prima. Ik heb zelf melkallergie en sport graag. Ik experimenteer nu met dit product om meer eiwitten binnen te krijgen.”