Jumbo introduceert het label 'Van Dichtbij' voor Nederlandse producten. Foto: Jumbo
In dit artikel
Jumbo introduceert huismerkproducten met het label âVan Dichtbijâ.
De producten met dit label komen van Nederlandse bodem. Dat maakt het volgens Jumbo makkelijker voor de consument om Nederlandse producten te kopen. Hiermee spelen ze in op de vraag naar verse producten zoals eieren, groente en fruit, vlees en zuivel uit Nederland. De introductie van het label gebeurt stapsgewijs. Op dit moment zijn er 150 producten die binnenkort het label âVan Dichterbijâ gaan dragen.
Jumbo zet in toenemende mate in op deze vorm van ketensamenwerking
Cees van Vliet, operationeel directeur van Jumbo: âJumbo zet in toenemende mate in op deze vorm van ketensamenwerking. De introductie van het âvan Dichtbijâ label markeert deze ingeslagen route. Bovendien zetten we komende tijd in op de verdere verdieping van de relatie met onze boeren en telers om uitdagingen tijdig te signaleren en samen kansen te benutten.â
Meer begrip voor elkaar in keten
Met âVan Dichtbijâ geeft Jumbo vorm aan het door LTO geïnitieerde project âWaardecreatie in ketensâ. Dit is een samenwerking tussen supermarkten, verwerkers en telers om toekomstgerichte ketens uit te bouwen. Naar aanleiding hiervan organiseerde Jumbo een aantal tafelsessies met boeren en telers, waarin de wens naar voren kwam om meer aandacht te schenken aan Nederlandse producten.
âDe aankondiging van Jumbo laat zien dat de markt echt in beweging is. Supermarkten bewegen steeds meer richting duurzamere consumptie. Partijen in de keten krijgen ook meer begrip voor elkaars uitdagingen. Het is mooi om te zien dat Jumbo haar klanten bewuster kennis wil laten maken met het vakmanschap en de duurzame manier van produceren van onze Nederlandse boeren en tuindersâ, aldus LTO-voorzitter Sjaak van der Tak.Boeren blij met label
Ook boeren zijn blij met het label. Pluimveehouders Ruurd en Jesse Abma in Tolbert: âDe directe samenwerking met Jumbo biedt ons zekerheid en stabiliteit, wat van belang is om te investeren in de toekomst. Samen staan we garant voor smaakvolle, diervriendelijker producten van Nederlandse oorsprong, zodat de klant weet wat er op zijn bord ligt.â De boeren krijgen een bord van Jumbo op het bedrijf. De supermarkt wil zo haar waardering voor en trots op de samenwerking met de leveranciers uitstralen. Naast kip van familie Abma staat het label straks ook op aardappelen, Fries suikerbrood en biologische melk. In totaal krijgen 151 producten binnenkort het label.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij