Skip to content

Jumbo introduceert label ‘Van Dichtbij’

Jumbo introduceert huismerkproducten met het label 'Van Dichtbij'.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Jumbo introduceert het label 'Van Dichtbij' voor Nederlandse producten. Foto: Jumbo premium

Jumbo introduceert het label 'Van Dichtbij' voor Nederlandse producten. Foto: Jumbo

Jumbo introduceert huismerkproducten met het label ‘Van Dichtbij’.

De producten met dit label komen van Nederlandse bodem. Dat maakt het volgens Jumbo makkelijker voor de consument om Nederlandse producten te kopen. Hiermee spelen ze in op de vraag naar verse producten zoals eieren, groente en fruit, vlees en zuivel uit Nederland. De introductie van het label gebeurt stapsgewijs. Op dit moment zijn er 150 producten die binnenkort het label ‘Van Dichterbij’ gaan dragen.

Jumbo zet in toenemende mate in op deze vorm van ketensamenwerking

Cees van Vliet, operationeel directeur van Jumbo: “Jumbo zet in toenemende mate in op deze vorm van ketensamenwerking. De introductie van het ‘van Dichtbij’ label markeert deze ingeslagen route. Bovendien zetten we komende tijd in op de verdere verdieping van de relatie met onze boeren en telers om uitdagingen tijdig te signaleren en samen kansen te benutten.”

Meer begrip voor elkaar in keten

Met ‘Van Dichtbij’ geeft Jumbo vorm aan het door LTO geïnitieerde project ‘Waardecreatie in ketens’. Dit is een samenwerking tussen supermarkten, verwerkers en telers om toekomstgerichte ketens uit te bouwen. Naar aanleiding hiervan organiseerde Jumbo een aantal tafelsessies met boeren en telers, waarin de wens naar voren kwam om meer aandacht te schenken aan Nederlandse producten.

“De aankondiging van Jumbo laat zien dat de markt echt in beweging is. Supermarkten bewegen steeds meer richting duurzamere consumptie. Partijen in de keten krijgen ook meer begrip voor elkaars uitdagingen. Het is mooi om te zien dat Jumbo haar klanten bewuster kennis wil laten maken met het vakmanschap en de duurzame manier van produceren van onze Nederlandse boeren en tuinders”, aldus LTO-voorzitter Sjaak van der Tak.

Boeren blij met label

Ook boeren zijn blij met het label. Pluimveehouders Ruurd en Jesse Abma in Tolbert: “De directe samenwerking met Jumbo biedt ons zekerheid en stabiliteit, wat van belang is om te investeren in de toekomst. Samen staan we garant voor smaakvolle, diervriendelijker producten van Nederlandse oorsprong, zodat de klant weet wat er op zijn bord ligt.” De boeren krijgen een bord van Jumbo op het bedrijf. De supermarkt wil zo haar waardering voor en trots op de samenwerking met de leveranciers uitstralen. Naast kip van familie Abma staat het label straks ook op aardappelen, Fries suikerbrood en biologische melk. In totaal krijgen 151 producten binnenkort het label.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur