Boer Kees van Erve Holtwick in Agelo met een Jersey-koe. Foto: Jumbo
In dit artikel
Supermarktketen Jumbo heeft een nieuwe huismerk-zuivellijn in het schap met als verbindend thema: direct van de boerderij.
Het gaat daarbij om diverse zuivelproducten: sommige gangbaar, andere biologisch. Allemaal komen ze van kleinschalige verwerkers met een eigen boerderij. Zo levert Den Eelder karnemelk en roomboter, Weerribben Zuivel levert biologische volle kwark en volle yoghurt en Erve Holtwick levert volle en halfvolle Jersey melk. Mogelijk wordt het aanbod nog uitgebreid. Jumbo stelt dat het ‘in eerste instantie’ gaat om genoemde producten.
Kleinere verwerkers
Met de keuze voor kleinere verwerkers bewandelt Jumbo net een iets andere route dan concurrent Albert Heijn, dat werkt met ‘gewone’ boeren zonder eigen verwerking. Naast de zuivellijn ‘Direct van de boerderij’ worden andere vernieuwingen doorgevoerd in het zuivelschap, met onder meer een vers plantaardig assortiment en vezelrijke yoghurtvarianten.
Steeds meer klanten vinden het belangrijk te weten waar hun producten vandaan komen
De producten ‘direct van de boerderij’ zijn herkenbaar aan de verpakkingen met daarop portretten van medewerkers van de genoemde leveranciers, zoals boer Kees van Erve Holtwick, boer Ernst van Den eelder en boerin Jacoline van Weerribben Zuivel. De nieuwe lijn is ontwikkeld omdat ‘steeds meer klanten het belangrijk vinden te weten waar hun producten vandaan komen. Tegelijkertijd groeit de waardering voor kleinschalig gemaakte producten van hoge kwaliteit die zijn vervaardigd met zorg voor mens, dier en milieu’, aldus Jumbo.
Samen de keten verkorten
“We zijn erg blij dat we deze smaakvolle, lokale producten van hoge kwaliteit aan ons zuivelassortiment mogen toevoegen”, zegt Olaf de Boer, directeur commercie van Jumbo. “Klanten vragen in toenemende mate om eerlijke en lokale producten waarvan de herkomst duidelijk is. Door een partnerschap aan te gaan met deze gepassioneerde boeren kunnen we samen de keten verkorten. Daarnaast zijn onze klanten ervan verzekerd dat deze boeren zorgdragen voor een mooi en lekker product, met oog voor dier en natuur.”