De huismerk-vleesvervangers van Jumbo zullen niet duurder zijn dan vergelijkbare vleesvarianten. - Foto: Jumbo
Na een mislukte proef met vleesvervangers naast echte vleesproducten in hetzelfde schap, gaat Jumbo nu de prijzen van zijn niet-dierlijke producten verlagen om ze aan de man te brengen. De huismerk-vleesvervangers van de supermarktketen zullen voortaan niet duurder zijn dan vergelijkbare vleesvarianten, maakte het bedrijf bekend.
“Dit initiatief sluit aan bij de ambitie van Jumbo om een meer plantaardig eetpatroon te stimuleren”, stelt het concern. Uiterlijk in 2030 wil het bedrijf dat 60% van de eiwitten die het verkoopt plantaardig is.
Volgens Jumbo is een van de barrières voor de consument om voor vleesvervangers te kiezen de prijs. Het assortiment vleesvervangers van het Jumbo-huismerk bestaat uit tientallen producten, waaronder vegetarische kipstukjes, vegan kruimgehakt en diverse soorten burgers.
Onvoldoende effect van vleesvervangers naast vlees
Vorige maand werd bekend dat Jumbo geen vleesvervangers meer gaat aanbieden naast echte vleesproducten in hetzelfde schap. Dat heeft de supermarktketen besloten na een proefproject in zeven winkels. “Het had onvoldoende effect”, gaf een woordvoerster toen aan. Mensen die normaal gesproken vegetarisch eten, hadden meer moeite de producten terug te vinden, terwijl vleeseters zich nauwelijks lieten verleiden tot een andere keuze.
In oktober kondigde Lidl Duitsland ook al aan om de prijzen van vega(n) producten gelijk te trekken aan die van vlees. Dit doet de supermarktketen binnen het eigen merk Vemondo. De prijzen voor deze producten zullen gelijk worden getrokken aan hun dierlijke vergelijkingsproduct: vega-hamburgers met hamburgers.