Foto: ANP
In dit artikel
Supermarktketen Jumbo stopt met alle tijdelijke ‘van voor’-aanbiedingen van vers vlees. Jumbo is de eerste Nederlandse supermarkt die met vleesaanbiedingen stopt.
De acties op verse rund-, varkens- en kippenvlees zijn eind mei verleden tijd bij Jumbo, zowel in alle vestigingen als online. CEO van Jumbo, Ton van Veen, zegt: “Wij zijn niet over een nacht ijs gegaan in het streven naar een 50/50 eiwittransitie-doel in 2025. Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties.“
Jumbo wil intussen het assortiment aan vleesvervangers uitbreiden. Uiteindelijk streeft de supermarktketen naar een 60% plantaardig aandeel in verkochte eiwitten en slechts een 40% aandeel dierlijke eiwitten. Dit is in lijn met het advies van de Gezondheidsraad.
Lees ook: Adema: ‘Doelstelling verschuiving dierlijk naar plantaardig aan volgend kabinet’
Het goede voorbeeld
Wakker Dier, de dierenwelzijnsorganisatie, hoopt dat na Jumbo meerdere supermarktketens het goede voorbeeld volgen. “We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont”, aldus de woordvoerder van Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie voert al sinds 2010 campagne tegen vleesaanbiedingen, omdat die volgens hen de verkoop van vlees enorm opdrijven.
Beter klimaatactieplan
“Het stoppen met vleesaanbiedingen is een mooie stap”, zegt ook Charlotte Linnebank, directeur van de denktank Questionmark. De denktank publiceerde de Superlijst Groen 2023, een onderzoek dat de zeven grootste supermarkten vergelijkt op duurzaamheid. “Het actieplan van Jumbo op hun eigen klimaatdoelstelling was zwaar onvoldoende. Met deze maatregel geven ze hetactieplan meer inhoud en bewijzen ze de consument op heel veel vlakken een grote dienst.”
Lees ook: Superlijst Groen 2023: Ekoplaza, Lidl en Albert Heijn het duurzaamst
Op alle vlakken winst
Het stoppen van vleesacties is beter voor de gezondheid van consumenten, dierenwelzijn, klimaat en de stikstofcrisis. “Promoties op vlees zijn niet nodig, want we consumeren al te veel vlees en het zet dierenwelzijn onder druk”, zegt Linnebank. “Het vlees dat in de actie wordt verkocht, heeft geen certificaten, geen dierenwelzijn-keurmerken. Het is nooit het vlees met drie sterren van het Beter Leven-keurmerk.” Meer plantaardige landbouw in plaats van dierlijke vermindert ook de stikstof- en CO2-uitstoot.
Goede uitleg nodig
Linnebank hoopt wel dat deze keuze goed wordt uitgelegd aan de consument, met name consumenten met een kleine beurs. “Promoties kosten supermarkt geld dat ze ergens anders altijd weer terugverdienen. Ik hoop dat Jumbo het geld dat ze nu overhouden weer gebruiken om de boodschappen betaalbaar te houden.” Het kan wel leiden tot dat sommige consumenten minder grote porties of minder vaak vlees kunnen eten. “Minder vlees eten is volgens de Gezondheidsraad gezonder.” Uiteindelijk is dat ook wat de consument wil, denkt Linnebank, gezonde voeding, goed dierenwelzijn, transparantie en een eerlijke prijs.
Lees ook: En nu actie voor gezond en klimaatvriendelijk eten!
Het kan nog groener
Of dit gaat zorgen of Jumbo, nu nog een middenmoter in de Superlijst Groen 2023, hoger zal eindigen in de volgende Superlijst, vindt Linnebank lastig te voorspellen. “Dat hangt af van wat de andere supermarkten doen. Jumbo kan nog meer doen; biologisch aanbieden of meer inzetten op ontbossingsvrije soja of palmolie. Het stoppen met vleesaanbiedingen is een voorbeeldige maatregel die hopelijke andere supermarkten overnemen.”