Skip to content

Jumbo verhoogt plantaardige ambitie

Supermarkt Jumbo wil dat in 2030 60% van de eiwitten die zij verkopen plantaardig is en 40% dierlijk. Eerder was de ambitie om dit naar een 50/50 te krijgen.

Updated on:
Nieuws
Retail
Afbeelding

Championburgers. De supermarkt zegt dat de recepten op jumbo.com en in Jumbo Magazine op dit moment voor meer dan 50% vega of vega(n) is. Foto: Jumbo

Supermarkt Jumbo wil dat in 2030 60% van de eiwitten die zij verkopen plantaardig is en 40% dierlijk. Eerder was de ambitie om dit naar een 50/50 te krijgen.

Jumbo maakt bekend meer in te gaan zetten op plantaardig en het assortiment verder te gaan uitbreiden. Ook wil de supermarkt vega(n) dieet promoten door recepten te delen. De supermarkt zegt dat de recepten op jumbo.com en in Jumbo Magazine op dit moment voor meer dan 50% vega of vega(n) is. In 2023 heeft Jumbo een nulmeting uitgevoerd en daaruit blijkt dat 32% van de verkochte eiwitten plantaardig zijn.

Jumbo experimenteert met plantaardig

De supermarkt experimenteert ook met plantaardig. In een pilot testte Jumbo wat het effect is van vegaproducten naast het vleesproduct in het schap. Dit heeft er niet toe geleid dat de supermarkt de schapindeling aanpast. Lidl heeft eenzelfde pilot lopen, daarvan is de uitkomst nog niet gepubliceerd.

Eiweet

Jumbo neemt net als andere supermarkten deel aan Eiweet. Een initiatief van de Green Protein Alliance, ProVeg Nederland, Natuur & Milieu en Questionmark om het aandeel plantaardig bij supermarkten te berekenen.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur