Foto: Canva
In dit artikel
McDonaldâs mag geen kinderidolen meer inzetten in reclames op sociale media.
Dat heeft de Reclame Code Commissie besloten nadat âvoedselwaakhondâ Foodwatch zich beklaagde over reclame-uitingen van fastfoodketen McDonaldâs.
In juni afgelopen jaar heeft Foodwatch een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC) tegen de online kindermarketing van McDonaldâs op Instagram, YouTube, TikTok en de website van McDonaldâs.
Eén van de opvallendste adverteerders
De klacht is onder meer gebaseerd op de âMonitor Kindermarketingâ van het ministerie van Volksgezondheid (VWS), waarbij McDonaldâs als één van de opvallendste adverteerders naar voren komt. Een half jaar later is er een uitspraak, al moest Foodwatch gedurende het proces de klacht beperken van 59 naar 8 reclame-uitingen. Hiervan zijn er dus twee gehonoreerd. Dat komt volgens de aanklager doordat de restaurantketen zich meestal in een grijs gebied begeeft met de promoties, zoals het verloten van cadeautjes aan influencers op Instagram of YouTube-advertenties bij populaire kinderinfluencers. Klachten daarover zijn afgewezen.
Totaalverbod
Elif Stepman, campagneleider van Foodwatch, beklaagt zich over het gebrek aan regelgeving. âKinderen worden overstelpt met junkfoodmarketing.â Foodwatch wil een einde aan zelfregulering van de Reclame Code Commissie en voedingsindustrie en roept op tot een totaalverbod op kindermarketing, tot 18 jaar, voor alle producten die buiten de Schijf van Vijf vallen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst