Skip to content

Just Eat Takeaway denkt toch na over verkoop Grubhub

Met Grubhub betrad Just Eat Takeaway de Amerikaanse markt. - Foto: ANP premium

Met Grubhub betrad Just Eat Takeaway de Amerikaanse markt. - Foto: ANP

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway (JET) denkt na over een gedeeltelijke of volledige verkoop van het Amerikaanse Grubhub.

Dat maakt het bedrijf bekend samen met zijn cijfers over het eerste kwartaal van 2022. Op 11 juni 2020 kocht JET de Amerikaanse branchegenoot voor een bedrag van € 6,5 miljard. Al gauw ontstond onrust bij aandeelhouders door het activistische Cat Rock Management die opriep om Grubhub af te splitsen of te verkopen. De aandeelhouder maakte zich zorgen over het feit dat JET alleen maar uitbreidt en niet focust op de markten die het al bezit.

Kansrijke Amerikaanse markt

Tot nu deed Jitse Groen, CEO van JET, alle geruchten over verkoop van de hand. Met deze partij had JET de sprong gemaakt naar Amerika en markt waar volop kansen waren. Toch geeft het bedrijf nu samen met adviseurs te gaan kijken naar het introduceren van een strategische partner en/of een gedeeltelijk of gehele verkoop van Grubhub. Het aantal bezorgde maaltijden stokte ook in het eerste kwartaal. In totaal verwerkte het bedrijf 264 miljoen orders, dat is vrijwel hetzelfde als in dezelfde periode vorig jaar. Toen profiteerde het bedrijf nog van coronamaatregelen in enkele landen waarin het actief is, zoals Nederland. Doordat de groei stagneert, stelt de maaltijdbezorger ook zijn verwachtingen van komend jaar naar beneden.

Verwachtingen somberder

Het bedrijf gaat zich in 2022 focussen op het vergroten van de winst en het versterken van zijn positie. Groen: “We verwachten gedurende dit jaar een geleidelijke verbetering en dat we naar een positief ebitda (winst voor belastingen, rente en afschrijvingen) gaan volgend jaar.” Vorig jaar draaide het bedrijf nog een verlies van € 1 miljard.

Flitsbezorging

JET geeft ook aan dat zij veel kansen zien in snelle (flits)thuisbezorging. Onlangs ging het dochterbedrijf Thuisbezorgd.nl een samenwerking aan met Albert Heijn en Spar om boodschappen te gaan bezorgen.  De maaltijdbezorger breidde ook de samenwerking met fastfoodketen McDonald’s verder uit.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur