In Nederland werden bij het dochterbedrijf Thuisbezorgd.nl 61,6 miljoen bestellingen geplaatst. In 2020 waren dit nog 49 miljoen bestellingen. Foto: ANP
In dit artikel
In 2021 verwerkte Just Eat Takeaway 1,1 miljard bestellingen, dat is 33% meer dan in het voorgaande jaar. Toch draait het bedrijf nog geen winst door de vele investeringen.
In totaal werd voor â¬Â 28 miljard aan maaltijden besteed bij de Brits-Nederlandse maaltijdbezorger. In Nederland werden bij het dochterbedrijf Thuisbezorgd.nl 61,6 miljoen bestellingen geplaatst. In 2020 waren dit nog 49 miljoen bestellingen. Het Verenigd Koninkrijk en Ierland waren de snelst groeiende markten voor de maaltijdbezorger. Toch zwakte de groei in het laatste kwartaal af en haalde Just Eat Takeaway zijn doelstellingen voor 2021 niet. Als reden hiervoor gaf CEO Jitse Groen op woensdagochtend tijdens de presentatie van de cijfers: âDoordat een groot gedeelte van de wereld weer terug is gegaan naar een situatie zoals voor de pandemie, zijn restaurants weer geopend. De groei in de hele sector is vertraagd.â
Piekjaar voor verliezen
Eerder gaf Just Eat Takeaway aan dat 2021 een piekjaar zou zijn voor verliezen. Het brutobedrijfsresultaat komt uit tussen -1 en -1,5%, dat valt binnen de verwachtingen. Groen vertelde dat het bedrijf in Duitsland, Canada en Nederland wel winst boekt en in het Verenigd Koninkrijk bijna. Groen maakt wel een kanttekening: âIk verwacht niet dat wij in 2022 winst gaan boeken in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk. Wij zetten liever in op investeren, zodat wij uiteindelijk marktleider worden. Dat is onze topprioriteit.â Zo werd het Amerikaanse Grubhub vorig jaar overgenomen waardoor flinke onrust ontstond bij aandeelhouder Cat Rock, die het niet eens was met de Amerikaanse koers en liever de focus op Europa hield. Ook de fusie tussen het Britse Just Eat en het Nederlandse Takeaway.com zorgde ervoor dat winst uitbleef.
Boodschappen bezorgen
Just Eat Takeaway ziet grote kansen in boodschappenbezorging. Groen geeft aan dat ook dit jaar investeringen zullen worden gedaan om dit verder uit te bouwen en op te zetten in verschillende landen. Er zijn al meerdere samenwerkingen aangekondigd, zoals met 7-Eleven in Noord-Amerika en One-Stop in het Verenigd Koninkrijk.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst