Skip to content

Just Eat Takeaway schrijft zwarte cijfers, bestellingen lopen terug

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway heeft de focus verlegd van groei op marktaandeel naar winstgevendheid. Dat heeft effect, blijkt uit de jaarcijfers.

Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, heeft het verlies in de tweede helft van 2022 weggepoetst. - Foto: ANP premium

Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, heeft het verlies in de tweede helft van 2022 weggepoetst. - Foto: ANP

Sinds 2022 jaar heeft maaltijdbezorger Just Eat Takeaway de focus op groei van het marktaandeel verlegd naar winstgevendheid. Dat heeft effect, het bedrijf poetst in de tweede helft van 2022 het verlies weg.

Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl noteerde een positief aangepast bedrijfsresultaat (ebitda, resultaat voor belasting, rente, afschrijvingen en afboekingen) van € 150 miljoen in de laatste zes maanden van vorig jaar. In de eerste helft was het resultaat nog negatief: -€ 134 miljoen. Over het gehele jaar schrijft het bedrijf € 16 miljoen winst, tegenover een verlies van € 3,5 miljard in 2021.

De positieve cijfers komen volgens het bedrijf voort uit betere marges per bestelling, de bezorgkosten die omhoog zijn gegaan en besparing op bedrijfskosten. In Nederland verhoogde Thuisbezorgd de tarieven en commissie. Tijdens de toelichting op de cijfers zei CEO Jitse Groen dat de verhoging niet heeft geleid tot vertrek van restaurants.

Aandeelhouders willen winst zien

Just Eat Takeaway heeft vol ingezet op vergroten van het marktaandeel in veel verschillende regio’s. Hierdoor investeerde het bedrijf veel, maar leverde het weinig op. Aandeelhouders en investeerders drongen aan op winstgevendheid. Het doel was om het aangepaste bedrijfsresultaat in 2023 in de plus te hebben en dat is al eerder dan verwacht gelukt.

Bestellingen nemen wereldwijd af

Hoewel de cijfers positief zijn, daalt het aantal bestellingen met 9%. Wereldwijd handelde het Nederlands-Britse bedrijf 984 miljoen bestellingen af. In geen enkele regio heeft de maaltijdbezorger in 2022 meer bestellingen verwerkt dan in het jaar daarvoor. Met name in Zuid-Europa en Oceanië daalde het aantal bestellingen (-15%).

Dit is volgens Just Eat te verklaren doordat het zich heeft teruggetrokken van de Portugese en Roemeense markt. Wanneer de bestelinformatie vanuit deze markten wel wordt meegenomen, daalde het aantal bestellingen in deze regio met 13%. In Noord-Europa is de vermindering van het aantal bestellingen beperkt gebleven (-3%) met in totaal 288 miljoen orders.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur