Jitse Groen, CEO van Just Eat Takeaway, zegt over 2020 dat het een ‘uitzonderlijk’ jaar voor het bedrijf was. De coronapandemie bracht volgens hem ‘ongekende uitdagingen’ met zich mee. Foto: ANP
Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway, het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl, heeft coronajaar 2020 afgesloten met een nettoverlies.
De Brits-Nederlandse onderneming profiteerde ervan dat mensen massaal maaltijden bestelden vanwege alle strenge coronamaatregelen. Tegelijkertijd werd fors geïnvesteerd in uitbreiding van de organisatie. Het verlies in 2020 bedroeg € 151 miljoen, waar een jaar eerder een verlies van € 115 miljoen in de boeken ging. De Ebitda (winst gecorrigeerd voor onder meer rente, belastingen en afschrijvingen) steeg wel en kwam uit € 256 miljoen. De omzet groeide met 54% naar € 2,4 miljard wereldwijd. In Nederland nam de omzet met 47% toe naar € 174 miljoen.
Fusiekosten
Afgelopen voorjaar fuseerde het Nederlandse Takeaway.com met het Britse Just Eat. In verband met de samensmelting moesten veel kosten worden gemaakt en werd geld gestoken in verdere expansie. Onder meer via de overname van het Amerikaanse Grubhub. Die deal ter waarde van ongeveer $ 7,3 miljard is nog niet afgerond.
Uitzonderlijk jaar
Topman Jitse Groen omschrijft 2020 als een ‘uitzonderlijk’ jaar voor het bedrijf. De coronapandemie bracht volgens hem ‘ongekende uitdagingen’ met zich mee voor restaurants en consumenten, maar ook voor de organisatie en het personeel van Just Eat Takeaway. Om restaurants bij te staan in coronatijd werden bijvoorbeeld commissies tijdelijk opgeschort. Verder namen de kosten voor personeel toe.
588 miljoen bestellingen
De onderneming meldde in januari al dat er in het laatste kwartaal van vorig jaar veel meer bestellingen binnenkwamen dan een jaar eerder. Omdat restaurants weer moesten sluiten en mensen thuis moesten blijven vanwege nieuwe lockdowns werd vaker eten thuisbezorgd. In heel 2020 werden alles bij elkaar 588 miljoen bestellingen verwerkt, goed voor een toename van 42%. In Nederland was sprake van 30% groei tot 49 miljoen orders. Groen gaat ervan uit dat de groei van het aantal bestellingen dit jaar zal versnellen.
Miljardenbod voor iFood
Just Eat Takeaway is voor 33% eigenaar van zijn Braziliaanse branchegenoot iFood, dat vorig jaar eveneens flinke groei liet zien. Het belang staat inmiddels al een tijdje in de etalage. Volgens Just Eat Takeaway zijn al meerdere biedingen gedaan door andere partijen. Het hoogste bod bedroeg € 2,3 miljard. De onderneming heeft al deze biedingen afgewezen, omdat ze te laag zouden zijn gezien de omvang van iFood en de nog te behalen groei in Zuid-Amerika.