Skip to content

Just Eat versterkt samenwerking met Duitse online supers

Just Eat Take Away gaat via Duitse dochter Lieferando meer samenwerken met Duitse online retailers.

Updated on:
Nieuws
Retail
Het Duitse Lieferando wil snel opschalen in online boodschappen door ook voor online retailers producten te gaan bezorgen.  - Foto: ANP premium

Het Duitse Lieferando wil snel opschalen in online boodschappen door ook voor online retailers producten te gaan bezorgen. - Foto: ANP

Just Eat Takeway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, gaat via de Duitse dochter Lieferando meer samenwerken met Duitse online retailers.

Het gaat om verschillende producten van verse ingrediënten tot last minute ‘vergeten’ boodschappen. Lieferando gaat producten bezorgen van Food.de in Leipzig, Grovy in Frankfurt en Wuplo in Berlijn. Volgens Just Eat profiteren de retailers van het netwerk van Lieferando en kan Lieferando op deze manier snel opschalen in online boodschappen. Het kan met deze uitbreiding 95% van de Duitse consumenten bereiken. Boodschappen zijn inmiddels in veertien Duitse steden beschikbaar van de genoemde partijen, maar ook van verkopers als Spar, Shell en DB Service.

Maaltijden en online boodschappen

Just Eat maakte eind vorig jaar bekend dat het ook in de thuismarkt Verenigd Koninkrijk boodschappen gaat bezorgen. Daarvoor werkt het samen met onder meer de gemakswinkels One Stop en met supermarktketen Asda. In Nederland maakte Jumbo begin dit jaar bekend dat het gaat samenwerken met flitsbezorger Gorillas. Die samenwerking richt zich in eerste instantie op de grotere steden in Nederland en Vlaanderen. Boodschappen die online bij Jumbo zijn besteld, worden dan snel geleverd door de bezorgdienst van Gorillas.

Geen notering meer op beurs New York

Just Eat kondigde op 8 februari eveneens aan dat het gaat stoppen met de notering op de effectenbeurs in New York. Just Eat heeft het verzoek inmiddels ingediend bij het beursbestuur. Volgens het bedrijf is de belangrijkste reden dat relatief weinig gehandeld wordt via de Amerikaanse beurs en dat een relatief klein deel van de aandelen wordt aangehouden via de Amerikaanse aandelen (minder dan 4%). Just Eat Takeaway blijft genoteerd aan de beurzen in Londen en Amsterdam. Het bedrijf zegt met het doorhalen van de Amerikaanse notering kosten te kunnen besparen.

Groei door pandemie

De maaltijdbezorger, die nog altijd voor een deel in handen is van de Nederlandse oprichter Jitse Groen, is onstuimig gegroeid in de afgelopen jaren. Dat komt onder meer door de coronapandemie, waardoor veel meer maaltijden zijn besteld en door overnames zoals van het Amerikaanse Grubhub. Het bedrijf is nog niet winstgevend. De aandelenkoers piekte in oktober 2020 op bijna € 110. Sindsdien is de koers hard gedaald en ligt momenteel iets boven € 40 per aandeel op de Amsterdamse beurs.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur