De halalsnacks van Kadir's, die door verschillende producenten in het land worden geleverd, liggen inmiddels in ruim 800 supermarktfilialen. Foto's: Studio 38c/ Remco Lassche
Kadir Ahmed, eigenaar van het halalmerk Kadir’s, is een sharefunding gestart waarbij consumenten kunnen investeren in een nieuwe productielocatie. De ondernemer zet in op € 650.000 om de komst van een industriële bakkerij mogelijk te maken.
Het halalmerk Kadir’s krijgt steeds meer voet aan de grond. Het begon in 2019 met worstenbroodjes, maar inmiddels is het assortiment uitgebreid met frikandelbroodjes, saucijzenbroodjes, bapao’s en sinds maart 2023 ook pizza’s. De snacks, die door verschillende producenten in het land worden geleverd, liggen inmiddels in ruim 800 supermarktfilialen van onder meer Jumbo, Dirk van den Broek, DekaMarkt, SPAR, Hoogvliet en Albert Heijn. De omzet steeg van 23.000 in 2019 naar bijna € 1 miljoen in 2022. Voor dit jaar ligt de prognose op meer dan een verdubbeling.
Eigen productielocatie: Ethnic Bakery
Om de groei het hoofd te bieden, de regie zoveel mogelijk in eigen hand te houden, en minder afhankelijk te zijn van prijsstijgingen van producenten, wil Ahmed een eigen productielocatie openen. In deze bakkerij, die de naam Ethnic Bakery krijgt en zo’n 1000 vierkante meter beslaat, worden in eerste instantie bapao’s en worstenbroodjes gemaakt. In de toekomst moeten hier ook frikandelbroodjes en saucijzenbroodjes van de band rollen. Ahmed: “Zo hebben we alles in eigen beheer. Hoe korter de toeleveringsketen, des te meer efficiency en dus kostenbesparing.”
Lees ook: Kadir’s: ‘We willen graag de Nestlé van het halalschap worden’
Idealiter vestigt Kadir’s zich in een pand waar al een bakkerij of soortgelijk bedrijf in heeft gezeten. “Op die manier kunnen we zonder grote aanpassingen snel opstarten. Als dat niet lukt, gaan we een bedrijfshal huren. Belangrijkste voorwaarde is dat er veel gas en stroom beschikbaar is. En een centrale ligging is ook gewenst.”
Happy Halal Hulplijn gelanceerd
Voor potentiële Happy Halal Hulplijn. Daarmee wil Ahmed alle vragen en onduidelijkheden van potentiële investeerders persoonlijk wegnemen. Ahmed: “Veel mensen willen investeren in bedrijven waarin ze geloven, of waarmee ze een band hebben. Maar daarvoor moeten belangrijke vragen wel beantwoord worden. Wat betekent het om mede-eigenaar te worden? Wat levert mij dat op? Hoe zit het met Islamitisch financieren? Vragen zijn ook praktisch van aard, zoals: Waar moet ik storten, wat krijg ik dan?” Om daar duidelijkheid over te krijgen en te geven, is deze week de Happy Halal Hulplijn gelanceerd. Via de website van het bedrijf komen mensen via WhatsApp of telefonisch rechtstreeks in contact met Ahmed. Voor specifieke juridische vragen worden eventueel juristen geraadpleegd.