Onder het merk Kadir’s maakt Kadir Ahmed allerlei halal snacks, zoals worsten-, saucijzen- en frikandellenbroodjes, bapao’s en pizza’s. Foto's: Studio 38c/ Remco Lassche
In dit artikel
Onder het merk Kadirâs maakt Kadir Ahmed allerlei halal snacks, zoals saucijzenbroodjes en pizzaâs. De ondernemer wil in de toekomst in veel verschillende categorieën in het supermarktschap âhappy halal productenâ lanceren én uitbreiden richting het buitenland.
Hoe fijn zou het zijn als iedereen, dus ook de mensen die halal eten, hiervan kunnen genietenAhmed ging, naast zijn huidige baan, venten bij lokale supermarkten. âDat heb ik van 2014 tot 2019 volgehouden. Daarna wilde ik voor mijzelf beginnen. Ik werkte toen bij Sligro en heb mijn baan opgezegd om me vol op de productie van worstenbroodjes en andere lekkernijen te richten. Binnen enkele weken namen de mensen van Sligro contact met mij op. âWij worden jouw grootste klantâ, zeiden ze tegen mij, âen we gaan jouw worstenbroodjes landelijk in ons assortiment opnemen.ââ
Halal frikandelbroodjes en saucijzenbroodjes
In 2020 benaderde hij alle supermarktketens. âNiemand had interesse. Behalve Dirk van den Broek. Ik mocht mijn producten in twee winkels in Rotterdam verkopen. Omdat worstenbroodjes vooral in Brabant populair zijn, besloot ik bij Dirk van den Broek frikandelbroodjes te verkopen. Dat bleek een gat in de markt. We zijn toen ontzettend snel gegroeid: van twee naar twintig winkels. Vervolgens kreeg ook Hoogvliet interesse en zo kwam de sneeuwbal aan het rollen.â Het assortiment groeide mee. âWij hebben ons aanbod afgestemd op de wens van onze klanten. Regelmatig vragen wij hen via social media welke producten ze missen. Daar proberen we op in te spelen.â Daardoor werden er naast halal frikandelbroodjes ook halal saucijzenbroodjes gelanceerd. In Brabant ging Ahmed ook steeds meer worstenbroodjes verkopen aan lokale supermarkten. Vorig jaar vond een grote doorbraak plaats. âToen we in maart 2022 bij Albert Heijn onze de bapaoâs mochten verkopen, gingen echt alle deuren open.âEigen bakkerij openen
Inmiddels zijn ook halal pizzaâs aan het assortiment toegevoegd. De productie van de verschillende lekkernijen is ondergebracht bij verschillende producenten. Binnenkort hoop Ahmed zijn eigen bakkerij te openen. âWe kiezen hiervoor omdat we enerzijds heel hard groeien en anderzijds veel sneller producten willen lanceren en innovaties willen doen. Met een eigen bakkerij kunnen we de regie veel meer in eigen hand nemen.â Dat is hard nodig, want nieuwe ideeën zijn er volop. âWe zijn bijvoorbeeld benaderd door een bedrijf die dat gespecialiseerd in Polderland lam. Samen met hen willen we een tijdelijk worstenbroodje van lam op de markt brengen en dat rond het Offerfeest lanceren.âOnze missie is: happy halal voor iedereenOver de reden van het succes kan Ahmed duidelijk zijn: âHet idee is helemaal nieuw. In Nederland was er geen bakkerij die halal producten produceert. Ik geloof echt in de niche. Niet alleen op het gebied van halal etnische voeding, maar bijvoorbeeld ook wat betreft een glutenvrije bakkerij. Vervolgens hebben we zelf een markt gecreëerd en daar hebben we een tof en hip merk aan gekoppeld. Onze missie is: happy halal voor iedereen. We vinden dat iedereen moet kunnen eten wat hij of zij wil, ondanks een allergie, afkomst of sociaal economische positie. Voeding verbindt.â
Hollands smaakprofiel
Met opzet heeft hij zijn broodjes een Hollands smaakprofiel gegeven. âWe hebben niet niet voor Turkse, Marokkaanse of Mediterrane kruiden gekozen, maar voor typische Nederlandse kruiden. Maar dan wel met een Kadirâs-twist. Dat zorgt voor herkenbaarheid. We produceren voor een bredere doelgroep en dan moeten de smaalprofielen niet te pittig zijn.â Onlangs heeft de ondernemer een doelgroeponderzoek laten uitvoeren. Daaruit blijkt inderdaad dat zijn producten door een brede groep mensen worden gewaardeerd. âMeer dan 60% van de Nederlanders koopt wel eens hartige snacks in de supermarkt en overweegt om hartig snacks zonder varkensvlees te kopen. Dat sloot aan bij ons onderbuikgevoel dat de gemiddelde Nederlander de voorkeur geeft aan snacks met rund of kippenvlees. Daarnaast willen we ook vega of vegan varianten ontwikkelen.â Ahmed merkt dat, na het succes van Kadirâs, ook andere producenten inspelen op de vraag naar halal. âMet name bij Albert Heijn zie je steeds meer nieuwe merken. Daar ben ik blij om. Zo kunnen nog meer mensen van heerlijke halal producten genieten.âNieuwe innovatieve producten
Voor de toekomst heeft de ondernemer nog volop plannen. âHet lijkt me erg leuk om ook een aantal Somalische en Mediterrane producten op de markt te brengen. Het is duidelijk te merken dat mensen op een gegeven moment behoefte hebben aan iets anders, dan de bekende Indiase curries, shoarma en kebab. Ze willen nieuwe dingen proberen. Daar willen wij op in spelen met nieuwe innovatieve producten. Daarbij willen we ons niet focussen op één merk, maar meerdere merken op de markt brengen, zodat we veel verschillende categorieën in de supermarkt kunnen verrijken met onze halal producten.â Daarnaast wil hij ook heel graag uitbreiden richting het buitenland. âWe willen onze producten in meerdere Europese landen lanceren, waaronder Engeland, Frankrijk, Duitsland en in Scandinavië. We willen echt de nummer één worden van Europa. âIn landen als Engeland en Duitsland is de halalmarkt veel groter dan in Nederland. Daar ligt nog heel veel potentieel. We willen graag de Nestlé van het halalschap worden.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij