staatssecretaris Maarten van Ooijen (preventie) presenteerde in juni 2022 de de Nationale Aanpak Product Verbetering, gericht op het stimuleren van gezonde voeding. - Foto: ANP
In dit artikel
De Tweede Kamer wil voortvarende actie van staatssecretaris Maarten van Ooijen (preventie) voor het stimuleren van gezonde voeding. Ongezonde voeding moet minder aantrekkelijk of moeilijker verkrijgbaar worden gemaakt.
Maatregelen te vaag of niet vergaand genoeg
Veel van de Kamerleden in het debat over Leefstijlpreventie zijn positief over de voorgestelde maatregelen, maar een aantal oppositiepartijen vinden de voorstellen nog te vaag of niet vergaand genoeg. SPâer Maarten Hijink vraagt zich af of het voorstel om promotie van ongezond eten voor kinderen te verbieden, ook in de wet wordt vastgelegd. Linkse oppositiepartijen zijn het niet eens met het overleg met het bedrijfsleven over hoe de gezonde voornemens van het kabinet er in de praktijk uit komen te zien. VVDâer Rudmer Heerma vindt het juist goed dat de bedrijven een stem hebben en vindt dat de staatssecretaris het beëindigde overleg met producenten van alcoholhoudende dranken weer op moet pakken. De levensmiddelenproducenten zetten namelijk vraagtekens bij de Preventieaanpak Leefstijl van het kabinet. Brancheorganisatie FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) heeft vragen over de effectiviteit, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid.Meer voeding moet hoogste gezondheidsscore halen
In juni 2022 presenteerde Van Ooijen de Nationale Aanpak Product Verbetering (NAPV). Deze aanpak is gericht op het terugdringen van ongezonde ingrediënten in voeding. Het doel is dat in 2030 minimaal de helft van de voedingsmiddelen de hoogste gezondheidsscore halen. Maximaal 10% van de voedingsmiddelen mag dan nog in de ongezonde categorie vallen met te veel suiker, zout of verzadigd vet en te weinig vezels. FNLI onderschrijft de ambitie om voeding gezonder te maken. De brancheorganisatie heeft al voorgesteld dat voedingsbedrijven geen reclame meer maken gericht op kinderen onder de 16 jaar voor producten die buiten de Schijf van Vijf vallen van het Voedingscentrum. Verder vindt de brancheorganisatie dat breder moet worden gekeken dan alleen voeding bij het stimuleren van een gezonde leefstijl. FNLI noemt het tegengaan van overgewicht, het stimuleren van beweging en het aanbieden van gezonde lunches op school. Medeauteur: Jan EngwerdaLees ook: Herformuleren grote uitdaging voor voedingsbedrijven
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij